Firma pemasaran Kimia Hamburg, Helm AG pegang 9.47% saham Ancom Nylex  | DagangNews Skip to main content

Firma pemasaran Kimia Hamburg, Helm AG pegang 9.47% saham Ancom Nylex 

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 24 Sept - Firma pemasaran kimia yang berpangkalan di Hamburg, Helm AG melanggan saham Ancom Nylex Bhd melalui penempatan persendirian yang akan memberikannya kawalan 9.47% saham pengeluar jentera pertanian itu.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, Ketua Pegawai Eksekutif Helm, Stephan Schnabel yang juga merupakan pemegang saham tunggal Helm melanggan 96.22 juta saham Ancom Nylex baharu pada harga terbitan RM1 di bawah perjanjian penempatan bersyarat yang ditandatangani pada hari Isnin.

 

ghgjkgh
Ketua Pegawai Eksekutif Helm, Stephan Schnabel

 

Kumpulan itu juga bercadang untuk menjual semula 30 juta saham perbendaharaan ke pasaran terbuka sebelum melaksanakan cadangan penempatan, jadi saham yang dikeluarkan kepada Helm akan mencapai kira-kira 10% daripada jumlah saham terbitannya.

 

Selepas penempatan, jumlah saham terbitan Ancom Nylex akan meningkat kepada 1.06 bilion dengan pegangan saham Helm meningkat daripada 0.43% pada masa ini kepada 9.47%.

 

Menurut Ancom Nylex, penempatan itu akan mencairkan dua saham pemegang saham terbesar Ancom Nylex iaitu Naib Pengerusi Eksekutif, Datuk Siew Ka Wei dan Ketua Pegawai Eksekutif merangkap Pengarah Urusan, Lee Cheun Wei. 

 

Katanya, pegangan Ka Wei akan dikurangkan daripada 16.86% kepada 14.86%, manakala Lee akan turun daripada 10.72% kepada 9.45%.

 

nnn
Ketua Pegawai Eksekutif merangkap Pengarah Urusan, Lee Cheun Wei. 

 

Ancom Nylex merancang untuk menggunakan hasil daripada penempatan persendirian itu untuk membayar balik pinjaman sebanyak RM56 juta dan modal kerja (RM39.2 juta). Kumpulan itu menjangkakan penempatan persendirian akan lengkap menjelang suku keempat 2024.

 

Cheun Wei berkata, dengan Helm menjadi pemegang saham besar, kumpulan itu berada pada kedudukan yang baik bagi mempercepatkan pertumbuhannya sebagai pemain kimia bersepadu. 

 

“Helm AG ialah pemain kimia global terkemuka dengan kehadiran dan kepakaran yang kukuh dalam sektor kimia pertanian (agrichem). 

 

"Mereka juga aktif dalam pasaran eksport semasa kami yang akan memberi kami peluang untuk mengembangkan kedua-dua pasaran baharu dan sedia ada," ulasnya. 

 

nnn
Naib Pengerusi Eksekutif, Datuk Siew Ka Wei

 

Ka Wei pula berkata Helm AG akan membawa idea baharu dan standard tadbir urus korporat yang tinggi melalui perkongsian itu.

 

“Dengan menggabungkan kekuatan Ancom Nylex dan Helm AG, kami boleh mencapai tahap baharu dalam sektor pertanian dan kimia industri,” katanya. 

 

Sementara itu, Helm Schnabel berkata, perkongsian itu menawarkan peluang strategik untuk mengembangkan kehadiran mereka dalam sektor kimia dan pertanian Asia Tenggara.

 

“Kerjasama ini akan memanfaatkan potensi perniagaan yang luas, mencipta nilai tambah dan memberi impak yang ketara dalam pasaran kimia dan pertanian,” katanya.- DagangNews.com