Kekukuhan Ringgit berbanding Yuan China beri manfaat kepada MR DIY | DagangNews Skip to main content

Kekukuhan Ringgit berbanding Yuan China beri manfaat kepada MR DIY

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 15 Okt - MR DIY Group (M) Bhd dijangka memperoleh manfaat daripada pengukuhan Ringgit berbanding matawang Yuan China, kata CGS International Research (CGSI Research).

 

Firma penyelidikan itu berkata kenaikan purata 5.3% Ringgit berbanding Yuan pada suku ketiga 2024 (3Q24) berbanding separuh pertama 2024 adalah positif untuk margin syarikat peruncit pembaikan rumah itu.

 

Kira-kira 70% daripada barangan MR DIY dibeli dalam matawang Yuan dan syarikat itu mempunyai simpanan inventori selama empat hingga enam bulan.

 

“Jika purata Ringgit kekal pada paras 3Q24 menjelang akhir tahun dan ke 2025, kami menganggarkan margin kasar MR DIY boleh mengukuh sebanyak dua mata peratusan, meningkatkan anggaran keuntungan bersih teras kami sebanyak 9.5%, semuanya adalah sama.

 

"Ini akan membawa kepada peningkatan 9% dalam penilaian kami MR DIY kepada RM2.89, semuanya sama, atau peningkatan 33% daripada penutupannya sebanyak RM2.17 pada 9 Okt 2024," kata CGSI Research dalam satu laporan.

 

 

yuan

 

 

Syarikat penyelidikan itu menjangkakan kumpulan itu mencatat pertumbuhan pendapatan suku ke suku untuk 3Q24, disokong oleh pembukaan kedai serta peningkatan dalam pertumbuhan jualan kedai sama (SSSG).

 

Firma penyelidikan itu juga mengunjurkan SSSG MR DIY untuk kembali ke wilayah positif pada 3Q24, selepas negatif sejak 3Q22.

 

“Penurunan SSSG semakin mengecil sejak 2Q23 dan ahli Persatuan Peruncit Malaysia dan Persatuan Rantaian Runcit Malaysia optimistik mengenai 3Q24, menganggarkan kadar pertumbuhan purata 3.6% tahun ke tahun (y-o-y) dalam jualan runcit Malaysia untuk 3Q kalendar ini tahun,” kata rumah penyelidikan itu.

 

Selain itu, CGSI Research berkata hala tuju dasar yang lebih baik daripada kerajaan seharusnya positif untuk pertumbuhan ekonomi negara pada 2024.

 

Ia telah meramalkan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar 2024 sebanyak 5.2% y-o-y dan pertumbuhan penggunaan swasta sebanyak 6.9%.

 

“Kami melihat perkara berikut sebagai pemacu utama sentimen dan perbelanjaan pengguna dalam tempoh enam hingga sembilan bulan akan datang: pengeluaran fleksibel daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Akaun 3, bantuan tunai kepada isi rumah berpendapatan rendah, gaji kakitangan awam yang lebih tinggi dari Disember 2024 dan pengukuhan ringgit .

 

"Semua pemacu ini, pada pandangan kami, harus menyokong permintaan untuk barangan bernilai rendah, seperti yang dijual oleh MR DIY," kata firma penyelidikan itu.

 

CGSI Research mengulangi seruan "tambah" ke atas MR DIY dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak RM2.65.

 

Risiko penurunan kepada panggilannya termasuk sentimen pengguna yang lebih lemah mencecah jualan dan margin operasi yang lebih lemah.

 

 

wasiyyah

 

 

Sementara itu, Affin Hwang Research juga melihat MR DIY sebagai penerima manfaat daripada prestasi kukuh ringgit baru-baru ini.

 

“Kira-kira 60% hingga 70% daripada bekalan produknya diperolehi dari China dan diselesaikan dalam yuan manakala selebihnya diperoleh secara tempatan.

 

“Dengan nilai ringgit meningkat kira-kira 6% hingga 7% berbanding yuan sejak dua bulan lalu, kami percaya ini akan mengurangkan kos import MR DIY, membuka jalan untuk pengembangan margin selanjutnya,” kata firma penyelidikan itu.

 

Bagaimanapun, Affin Hwang Research menjangkakan peningkatan margin ini daripada ringgit yang lebih kukuh hanya akan dirasai menjelang awal 2025, sebaik sahaja syarikat mengeluarkan inventori semasanya.

 

“Akibatnya, kami tidak membuat sebarang perubahan pada margin keuntungan kasar tahun kewangan 2024 (FY24) kami sebanyak 45.5% tetapi menyemak semula andaian margin keuntungan kasar FY25 hingga FY26 ke atas daripada 44% kepada 47.5% untuk kedua-dua tahun berdasarkan andaian pertukaran asing 1.65 yuan kepada ringgit pada FY25 hingga FY26,” kata firma penyelidikan itu. - DagangNews.com