Krisis Timur Tengah: Minyak naik selepas serangan Iran, bursa Hong Kong melonjak semula | DagangNews Skip to main content

Krisis Timur Tengah: Minyak naik selepas serangan Iran, bursa Hong Kong melonjak semula

Seorang pedagang bekerja di atas lantai semasa loceng penutupan pada 1 Oktober 2024 di Bursa Saham New York di New York. (Foto oleh TIMOTHY A. CLARY / AFP)
Oleh © Agence France-Presse

HONG KONG 2 Okt - Harga minyak melanjutkan kenaikan pada Rabu selepas serangan peluru berpandu Iran ke atas Israel menimbulkan kebimbangan konflik di seluruh Timur Tengah, manakala pasaran Hong Kong terus meningkat dengan lonjakan yang didorong oleh China dengan lebih banyak keuntungan besar.

 

Berita mengenai serangan itu membingungkan peniaga AS dan Eropah dan mencetuskan penjualan di kebanyakan pasaran, walaupun Asia bernasib lebih baik, dengan Hong Kong melonjak lebih daripada enam peratus apabila ia dibuka semula selepas rehat sehari.

 

Kedua-dua kontrak minyak mentah utama melonjak lebih 5% pada satu ketika pada Selasa selepas Iran melepaskan berpuluh-puluh peluru berpandu ke arah Israel sebagai tindak balas terhadap pembunuhan pemimpin militan yang disokong Tehran.

 

Walaupun sebahagian besar telah dipintas oleh pertahanan udara sebelum mencapai sasaran mereka, tindakan itu mencetuskan tindak balas tegas daripada Israel dan Amerika Syarikat, dengan Washington berkata ia membincangkan tindak balas bersama dan amaran tentang "akibat yang teruk".

 

Israel berikrar akan membuat Iran "membayar" untuk pelancaran itu, manakala Teheran mengancam akan menyerang semua infrastruktur Israel jika diserang.

 

"Persoalan yang membara ialah sama ada serangan peluru berpandu Iran adalah tindak balas sekali sahaja atau permulaan sesuatu yang lebih besar. Kebanyakan pertaruhan bersandar kepada yang pertama, terutamanya dengan AS melangkah untuk menyokong Israel," kata penganalisis bebas Stephen Innes.

 

"Infrastruktur minyak Iran mungkin berada dalam garis silang mereka. Mengambil ayunan pada talian hayat minyak Iran boleh membawa kesan ekonomi yang meluas, mencetuskan peningkatan yang teruk," tulis Innes dalam surat berita The Dark Side Of The Boom.

 

Permintaan untuk emas -- dianggap sebagai pilihan dalam masa ketidaktentuan dan kegawatan -- mendorong logam berharga itu hampir kepada rekod $2,685.

 

Ketiga-tiga indeks utama di Wall Street berakhir dengan merah, dengan Nasdaq turun lebih daripada satu peratus.

 

Tetapi Asia bernasib lebih baik

Hong Kong secara ringkas melonjak lebih daripada 6% -- dan melepasi 22,000 mata buat kali pertama sejak Februari tahun lepas -- apabila peniaga kembali dari rehat sehari untuk meneruskan pembelian saham yang lemah selepas China minggu lalu mula mendedahkan rakit ekonomi langkah-langkah rangsangan.

 

Indeks Hang Seng telah melonjak lebih 20% sepanjang tujuh sesi dagangan yang lalu berikutan keyakinan bahawa Beijing akan meneruskan kempen rangsangannya, dengan pemaju mengetuai caj yang lebih tinggi apabila pegawai menyasarkan sektor hartanah.

 

Antara langkah yang didedahkan oleh China ialah pemotongan kadar faedah, pelonggaran peraturan pembelian rumah dan pemotongan nisbah keperluan rizab bank -- jumlah wang tunai yang perlu mereka pegang sebagai rizab -- membolehkan mereka memberi pinjaman lebih.

 

Pasaran ditutup di Shanghai dan Shenzhen untuk percutian selama seminggu, setelah juga mengezum lebih tinggi sebelum rehat.

 

Perhimpunan berterusan di Hong Kong "nampaknya menunjukkan bahawa kedua-dua pelabur tempatan dan asing kekal optimistik mengenai pemulihan ini dan bahawa kenaikan jangka pendek mungkin dapat dikekalkan", Kenny Ng, pakar strategi di Everbright Securities International, memberitahu AFP.

 

Beliau memberi amaran mengenai penarikan balik jangka pendek berikutan kadar kenaikan baru-baru ini, tetapi menambah: "Kekuatan dan kekomprekan rangsangan kerajaan pusat kali ini adalah di luar jangkaan.

 

"Pemotongan kepada kadar faedah dan nisbah keperluan rizab melangkaui tahap minimum, dan dasar-dasarnya adalah luas, bukan sahaja dasar monetari tetapi juga dasar mengenai pasaran hartanah dan pasaran modal."

 

Terdapat juga keuntungan di Singapura dan Manila

Tetapi Tokyo jatuh lebih 2%, meneruskan perjalanannya yang tidak menentu selepas merosot Isnin pada yen yang kukuh sebagai reaksi kepada pemilihan Shigeru Ishiba sebagai ketua parti pemerintah Jepun.

 

Ishiba, yang mengangkat sumpah sebagai perdana menteri pada hari Selasa, berkata beliau menyokong kenaikan kadar faedah bank pusat itu dan juga meninjau kemungkinan kenaikan cukai korporat.

 

Peniaga juga sedang menunggu keluaran data pekerjaan utama AS pada penghujung minggu, mengharapkan idea baharu tentang keadaan ekonomi dan rancangan Rizab Persekutuan untuk kos pinjaman selepas pemotongan bumper bulan lepas.

 

Angka penting sekitar 0610 GMT

West Texas Intermediate: NAIK 1.8 peratus pada $71.07 setong

Minyak Mentah Laut Utara Brent: NAIK 1.6 peratus pada $74.74 setong

Hong Kong - Indeks Hang Seng: NAIK 4.9 peratus kepada 22,164.13

Tokyo - Nikkei 225: TURUN 2.2 peratus kepada 37,808.76 (tutup)

Shanghai - Komposit: Ditutup untuk percutian

Euro/dolar: TURUN pada $1.1062 daripada $1.1067 pada hari Selasa

Pound/dolar: TURUN pada $1.3272 daripada $1.3279

Euro/paun: NAIK pada 83.35 pence daripada 83.34 pence

Dolar/yen: NAIK pada 143.79 yen daripada 143.57 yen

New York - Dow: TURUN 0.4 peratus pada 42,156.97 (tutup)

London - FTSE 100: NAIK 0.5 peratus pada 8,276.85 (tutup) - © Agence France-Presse