LinkedIn didenda €310 juta atas pelanggaran data EU | DagangNews Skip to main content

LinkedIn didenda €310 juta atas pelanggaran data EU

Paparan LinkedIn pada telefon bimbit. - Gambar Shutter Speed/Unsplad
Oleh Agence France-Presse

DUBLIN, Ireland 24 Okt - Pihak berkuasa Ireland yang mengawal privasi data Kesatuan Eropah mendenda platform rangkaian profesional LinkedIn €310 juta kerana melanggar data peribadi pengguna untuk pengiklanan yang disasarkan.

 

Suruhanjaya Perlindungan Data (DPC) mengenakan laman web milik Microsoft denda pertama EU dengan mengatakan "persetujuan yang diperoleh oleh LinkedIn tidak diberikan secara percuma".

 

Pengiklanan yang disasarkan menyediakan iklan yang disesuaikan kepada pengguna berdasarkan maklumat peribadi mereka.

 

Pengawal selia di seluruh dunia, terutamanya EU, telah mencuba selama bertahun-tahun untuk mengawal selia gergasi teknologi apabila ia berkaitan dengan perlindungan data dan perkara lain, terutamanya persaingan yang tidak adil.

 

DPC memberitahu AFP ia telah memberi LinkedIn tiga bulan untuk membawa pemprosesannya mematuhi Peraturan Perlindungan Data Am (GDPR) EU yang ketat, yang dilancarkan pada 2018 untuk melindungi pengguna Eropah daripada pelanggaran data peribadi.

 

"Pemprosesan data peribadi tanpa asas undang-undang yang sesuai adalah pelanggaran yang jelas dan serius terhadap hak asasi subjek data untuk perlindungan data," kata Graham Doyle, ketua komunikasi DPC.

 

LinkedIn berkata dalam satu kenyataan Khamis bahawa walaupun ia percaya ia telah "mematuhi" GDPR, kumpulan itu "berusaha untuk memastikan" amalannya memenuhi keputusan itu.


Denda teknikal

Ireland adalah rumah kepada ibu pejabat Eropah beberapa gergasi teknologi termasuk Microsoft, Apple, Google dan Meta induk Facebook.

 

Pada 2018, sebuah persatuan Perancis yang mempertahankan pengguna internet daripada pengawasan digital oleh gergasi teknologi atau negara -- "La Quadrature du Net" -- memfailkan lima aduan kolektif terhadap LinkedIn tetapi juga Google, Apple, Facebook dan Amazon, menuduh mereka mengeksploitasi secara haram data peribadi pengguna mereka tanpa kebenaran mereka.

 

Aduan itu, yang pada masa itu termasuk nama hampir 12,000 orang, pada mulanya difailkan kepada CNIL, agensi perlindungan data Perancis, sebelum dipindahkan kepada pengawal selia Ireland.

 

Dalam satu kenyataan Khamis, La Quadrature du Net mengalu-alukan keputusan itu tetapi berkata jumlah masa yang diambil oleh pengawal selia untuk mengeluarkan denda itu adalah "tanda kegagalan dalam sistem Eropah".

 

Pengawal selia Ireland telah mengenakan beberapa denda besar terhadap syarikat teknologi kerana EU berusaha untuk mengekang firma teknologi besar berhubung privasi, persaingan, maklumat salah dan cukai.

 

Pada bulan September, ia mendenda Meta €91 juta kerana gagal melaksanakan langkah keselamatan yang sesuai untuk melindungi data kata laluan pengguna dan kerana mengambil masa terlalu lama untuk memaklumkan kepada pengawal selia isu tersebut.

 

Ia berlaku selepas Suruhanjaya Eropah memperoleh dua kemenangan undang-undang utama dalam kes berasingan yang menyebabkan Apple dan Google berhutang berbilion euro.

 

Pada masa yang sama, mahkamah EU membatalkan denda €1.49 bilion yang dikenakan oleh Brussels terhadap Google kerana penyalahgunaan dominasi dalam pengiklanan dalam talian.

 

Di Amerika Syarikat, Agensi Perlindungan Pengguna AS tahun lalu mengarahkan Microsoft membayar $20 juta untuk menyelesaikan tuntutan mahkamah kerana mengumpul data peribadi daripada kanak-kanak bawah umur yang didaftarkan pada platform permainan dalam talian konsol Xbox, tanpa memaklumkan ibu bapa mereka. - © Agence France-Presse