Padini rancang rombak cawangan di Malaysia dan Thailand pada FY25 | DagangNews Skip to main content

Padini rancang rombak cawangan di Malaysia dan Thailand pada FY25

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 25 Okt - Padini Holdings Bhd merancang untuk membaik pulih sembilan kedai, membuka empat cawangan baharu dan menutup satu lokasi di Malaysia pada tahun kewangan berakhir 30 Jun 2025 (FY25) sebagai sebahagian daripada usaha untuk menyelaraskan operasi runcitnya.

 

Menurut laporan tahunan kumpulan itu, antara strategi penyelarasan pasaran luar negaranya termasuk menutup satu daripada tujuh cawangannya di Thailand.

 

Kumpulan itu mengendalikan pasaran terbesarnya di Malaysia dengan lebih 140 cawangan di seluruh negara, di mana kebimbangan inflasi berterusan di tengah-tengah rancangan bagi mengurangkan subsidi petrol RON95 mulai pertengahan tahun depan. 

 

Namun begitu, Padini kekal optimistik berkaitan pertumbuhan jangka panjang perniagaan yang mampan dan sedang berusaha untuk merasionalkan operasi runcitnya dengan mengoptimumkan modal kerja, melaksanakan langkah kawalan kos dan meneroka saluran jualan tambahan.

 

Peruncit fesyen itu juga mengendalikan enam kedai di Kemboja dan mempunyai 19 lokasi francais di seluruh dunia dalam pasaran termasuk Brunei, Bahrain, Oman, Qatar dan Emiriah Arab Bersatu.

 

Bagi meningkatkan automasi dalam operasi gudangnya dan menangani cabaran yang berkaitan dengan kekurangan buruh dan kerugian inventori, Padini telah melabur lebih RM10 juta dalam sistem pengenalan frekuensi radio (RFID) untuk pengesanan dan pengurusan inventori.

 

Perkakasan dan perisian RFID telah dipasang di gudang dan cawangan kumpulan dan kini sedang menjalani ujian sebelum pelancaran rasmi. 

 

Projek itu dijangka siap dan dilancarkan secara langsung pada FY25.

 

Di samping itu, Padini merancang untuk menubuhkan hab logistik di Malaysia Timur serta di wilayah selatan dan utara untuk meningkatkan kecekapan pergerakan stok dan logistik di seluruh negara.

 

Padini juga telah membeli sebuah gudang yang berharga RM5 juta di wilayah selatan selepas FY24 dan pembelian itu dijangka siap antara FY2025 dan FY2029.

 

"Kami percaya hab ini akan membantu memendekkan masa untuk peralihan saham, meningkatkan pertumbuhan barisan teratas dan mengurangkan pelepasan karbon," katanya.

 

Walaupun kumpulan itu kekal fokus pada operasinya, ia akan berusaha untuk mengembangkan perniagaan dalam taliannya. 

 

Ini termasuk meningkatkan kesedaran produk merentas saluran dalam taliannya dan menaik taraf infrastruktur untuk e-dagang.- DagangNews.com