MCA usul tujuh cadangan menjelang Belanjawan 2025, termasuk pelaksanaan berperingkat penyasaran subsidi RON95 | DagangNews Skip to main content

MCA usul tujuh cadangan menjelang Belanjawan 2025, termasuk pelaksanaan berperingkat penyasaran subsidi RON95

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 14 Okt - Menjelang pembentangan Belanjawan 2025 pada 18 Oktober ini dan keperluan kerajaan untuk meningkatkan hasil fiskal di mana sistem cukai baharu mungkin diperkenalkan, pemulihan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) merupakan penyelesaian yang paling berkesan dan berstruktur, kata MCA.

 

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Ekonomi dan Hal Ehwal SME, Datuk Ir Lawrence Low, kadar GST Malaysia seharusnya bermula di bawah 4%, memberikan masa kepada orang ramai untuk menyesuaikan diri.

 

“Ini dapat mengurangkan defisit negara sebanyak 3% hingga 5%, menghidupkan pasaran saham dan mendorong pertumbuhan jangka panjang,” katanya dalam satu kenyataan.

 

Jelas beliau, banyak perniagaan menyokong kadar GST yang lebih rendah dan mencadangkan tempoh persediaan selama 6 hingga 12 bulan, bersama dengan sistem pemulangan GST yang lebih mudah dari kerajaan.

 

Mengenai perubahan yang dijangka terhadap subsidi petrol RON95, Low menyatakan isu itu adalah kebimbangan utama yang mempengaruhi rakyat Malaysia sehari-hari dan mesti ditangani dengan teliti.

 

“Kerajaan perlu menyasarkan subsidi secara berperingkat, mencegah kenaikan harga yang mendadak yang boleh membebankan rakyat. Penghapusan secara sekali gus berisiko mencetuskan isu sosial secara meluas.

 

"Saya tidak bersetuju sekiranya subsidi ini ditarik balik secara drastik kerana ia akan menyebabkan harga barangan naik secara mendadak sekaligus menambah beban hidup rakyat,” ujar Naib Presiden MCA itu.

 

Mengenai gaji minimum yang kini ditetapkan pada RM1,500, jawatankuasa mencadangkan pendekatan berperingkat untuk sebarang peningkatan bagi mengurangkan tekanan ke atas perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

 

Low berkata, menyesuaikan gaji minimum berdasarkan negeri atau saiz perniagaan juga dapat membantu menyeimbangkan kelangsungan perniagaan dan kesejahteraan pekerja, terutamanya di kawasan ekonomi yang lebih perlahan.

 

“Jawatankuasa kami juga menyeru agar pelaksanaan penuh sistem invois elektronik dilanjutkan hingga 2027, memberikan lebih banyak masa kepada perniagaan kecil untuk menyesuaikan diri. 

 

“Kami mencadangkan agar had pengecualian dinaikkan dari RM150,000 kepada RM500,000, membenarkan penyertaan sukarela dan secara berperingkat mengecilkan skop sehingga ia dilaksanakan sepenuhnya," tambahnya.

 

Low berkata, sebagai Pengerusi Jawatankuasa Ekonomi dan Hal Ehwal SME MCA, beliau juga menekankan kebimbangan PKS yang telah lama menghadapi ketidakpastian dasar, yang kerap meningkatkan kos operasi dan merosakkan keyakinan perniagaan.

 

“Kami mendesak kerajaan untuk memperbaiki persekitaran perniagaan melalui pengurangan cukai, insentif, proses pinjaman dan cukai yang lebih mudah, serta akses yang lebih baik kepada pinjaman dan pembiayaan berkadar faedah rendah," katanya.

 

Low mengakui, walaupun menarik pelaburan asing penting, kerajaan juga harus melindungi daya saing perniagaan tempatan.

 

“Kerajaan perlu memastikan syarikat asing mewujudkan pekerjaan tempatan, memindahkan teknologi dan mencegah monopoli pasaran. Memperluas eksport melalui pelaburan asing juga akan membawa manfaat jangka panjang,” katanya.

 

Mengenai pembangunan bakat, jawatankuasa itu menyeru agar pendidikan teknik dan vokasional (TVET) diperkukuh untuk mengatasi kekurangan bakat, terutamanya dalam sektor berteknologi tinggi dan inovasi.

 

Kerjasama antara industri dan institusi pendidikan akan memastikan perniagaan mempunyai akses kepada pekerja mahir.

 

Sementara itu, jawatankuasa menyatakan penentangannya terhadap sistem cukai baharu dalam Belanjawan 2025 termasuk cadangan cukai pusaka, dengan mengatakan cukai pusaka boleh membawa kepada pemindahan aset secara pramatang untuk mengelak cukai, berpotensi mencetuskan isu sosial seperti pengabaian warga emas.

 

Tambahan pula, individu kaya mungkin memindahkan aset ke luar negara, memberi impak negatif kepada ekonomi.

 

“Kami percaya cukai ini akan tidak adil kepada pembeli rumah, terutama mereka yang melabur dalam hartanah untuk anak-anak mereka. 

 

“Akhirnya, kerajaan mesti menangani keperluan kumpulan berpendapatan rendah di luar perkhidmatan awam," ujarnya.

 

Kata Low, pada masa ini, Jabatan Kebajikan memberikan hanya RM500 sebulan kepada kumpulan yang terdedah, seperti warga emas dan orang kurang upaya, yang tidak mencukupi memandangkan kos sara hidup yang semakin meningkat.

 

Sehubungan itu, pihaknya mencadangkan bantuan itu ditingkatkan kepada RM1,000 sebulan, bergantung kepada kemampuan fiskal negara. - DagangNews.com