Pengasas Barakah Offshore, Nik Hamdan ambil alih jawatan pengerusi susulan perletakan jawatan Zaid Ibrahim | DagangNews Skip to main content

Pengasas Barakah Offshore, Nik Hamdan ambil alih jawatan pengerusi susulan perletakan jawatan Zaid Ibrahim

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 14 Okt - Syarikat minyak dan gas Barakah Offshore Petroleum Bhd mengumumkan pengasasnya, Datuk Seri Nik Hamdan Daud, akan memegang jawatan pengerusi eksekutif berkuat kuasa serta-merta.

 

Nik Hamdan, 57, kini berkhidmat sebagai presiden kumpulan dan ketua pegawai eksekutif, serta pengarah eksekutif bukan bebas.

 

Nik Hamdan juga merupakan pemegang saham terbesar Barakah Offshore dengan 16.94% kepentingan dalam syarikat itu. Pemegang saham besar lain kumpulan itu ialah Dakota Integrated Services Sdn Bhd, yang memegang 6.35% kepentingan.

 

Nik Hamdan melangkah masuk berikutan peletakan jawatan pengerusi bebas bukan eksekutifnya Datuk Mohd Zaid Ibrahim selepas lima tahun menerajui.

 

 

Datuk Mohd Zaid Ibrahim
     Datuk Mohd Zaid Ibrahim

 

 

Barakah Offshore berkata Zaid, 73, telah berundur untuk "berehat dari kerja", menurut pemfailan bursanya pada hari Jumaat. Zaid dilantik sebagai ahli lembaga pengarah pada 14 Oktober 2019, dan tidak memegang sebarang saham dalam Barakah Offshore.

 

Zaid adalah bekas menteri Kabinet, pernah berkhidmat di bawah pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri, di mana beliau bertanggungjawab dalam hal ehwal undang-undang dan pembaharuan kehakiman.

 

Susulan itu, Barakah Offshore turut mengumumkan pelantikan semula Datuk Seri Azman Shah Mohd Zakaria sebagai presiden dan CEO kumpulan baharunya, berkuat kuasa 12 Oktober 2024.

 

 

Datuk Seri Azman Shah Mohd Zakaria
Datuk Seri Azman Shah Mohd Zakaria

 

 

Azman, 60, sebelum ini memegang jawatan timbalan presiden dan CEO, dan memiliki 2.06% kepentingan dalam syarikat itu.

 

Barakah, yang kini diklasifikasikan di bawah Nota Amalan 17 (PN17), baru-baru ini menerima tawaran daripada firma Indonesia untuk potensi pemerolehan tongkang pemasangan paipnya, Kota Laksamana 101.

 

Akhbar The Edge Malaysia sebelum ini melaporkan, dalam edisi 16 Sept, bahawa perbincangan penjualan sedang berjalan, dengan kapal itu dijangka dijual di bawah AS$10 juta (RM43.5 juta).

 

Barakah jatuh ke status PN17 pada Mac 2019 selepas ingkar pembayaran kepada Exim Bank untuk kapal itu.

 

Saham dalam Barakah ditutup tidak berubah pada 4.5 sen pada Jumaat, memberikan syarikat itu permodalan pasaran RM40.62 juta. Setakat ini, sahamnya meningkat sebanyak 12.5%. - DagangNews.com