Pertumbuhan pinjaman, harga deposit kompetitif diunjur pacu perkembangan CIMB - RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Pertumbuhan pinjaman, harga deposit kompetitif diunjur pacu perkembangan CIMB - RHB Investment

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Okt - CIMB Group Holdings Bhd berada pada kedudukan baik untuk perkembangan didorong peningkatan dalam pertumbuhan pinjaman, penetapan harga deposit yang kompetitif dan pengurusan kos berkesan, kata RHB Investment.

 

Katanya, operasi luar negara kumpulan perbankan itu, khususnya di Indonesia dan Thailand, dijangka mendapat manfaat daripada kitaran pengurangan kadar faedah yang akan datang.

 

"RHB Economics & Market Strategy baru-baru ini menyemak semula pandangannya mengenai kadar dana persekutuan (FFR) dan kini menjangka Rizab Persekutuan AS (Fed) mengurangkan FFR sebanyak 100 mata asas (bps) pada 2024 dan 100 mata asas lagi pada 2025.

 

"Kami juga menjangkakan Bank Indonesia (BI) akan mengurangkan kadar dasar sebanyak 75 mata asas dan 100 mata asas pada 2024 dan 2025, manakala Bank of Thailand (BOT) dijangka menurunkan kadar dasarnya sebanyak 25 mata asas tahun ini dan 75 bps tahun depan.

 

"Bank Negara Malaysia (BNM) dijangka kekal. Kami berpendapat pemotongan kadar serantau boleh memberi kesan positif kepada operasi luar negara CIMB," katanya dalam satu nota kajian.

 

Sementara itu, RHB Investment berkata, bank Indonesia, termasuk CIMB Niaga, dijangka mendapat manfaat daripada pemotongan kadar akan datang, yang akan mengurangkan kos pembiayaan.

 

Firma penyelidikan itu berkata, ia berkemungkinan meningkatkan pertumbuhan volum, terutamanya selepas pemampatan margin faedah bersih (NIM) pada awal 2024 disebabkan oleh kos kecairan yang lebih tinggi.

 

Katanya, pemotongan kadar dasar Thailand dan peningkatan pengeluaran belanjawan kerajaan boleh mengurangkan tekanan kualiti aset di tengah-tengah pemulihan ekonomi yang tidak sekata.

 

Permintaan pinjaman bertambah baik dan kebimbangan kualiti aset yang berkurangan dijangka, dengan Thailand menyumbang 4% kepada keuntungan kasar kumpulan pada separuh pertama 2024.

 

Katanya, NIM Singapura mungkin tertekan oleh pemotongan FFR AS, tetapi ia percaya faktor pampasan seperti peningkatan jumlah pinjaman dan peluang pengurusan kekayaan yang dipertingkatkan boleh mengurangkan kesan ini.

 

Secara keseluruhan, RHB Investment menyemak naik penarafannya untuk kumpulan itu kepada '"beli" daripada '"neutral" dengan harga sasaran (TP) RM8.90 sesaham. - DagangNews.com