Purata kadar sewa di Malaysia meningkat 3.9% kepada RM1,995 pada suku kedua 2024 - Juwai IQI | DagangNews Skip to main content

Purata kadar sewa di Malaysia meningkat 3.9% kepada RM1,995 pada suku kedua 2024 - Juwai IQI

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 8 Okt - Purata kadar sewa di Malaysia meningkat 3.9% kepada RM1,995 pada suku kedua berbanding suku pertama 2024, dan 2.9 peratus daripada suku kedua 2023, menurut laporan Indeks Sewa Rumah IQI Malaysia untuk suku kedua yang dikeluarkan oleh Juwai IQI.

 

Pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari berkata, buat pertama kali dalam setahun, kadar pertumbuhan tahunan menjadi lebih pantas.

 

Beliau berkata, Indeks Sewa Rumah Malaysia bergerak dengan aliran penawaran dan permintaan sewa hartanah, peralihan bermusim, kemasukan pelajar antarabangsa, dan aktiviti pelabur.

 

 

“Ramalan awal kami ialah kadar sewa akan meningkat secara sederhana daripada 0% kepada 3%, tetapi indeks telah meningkat sebanyak 3.9%, lebih cepat daripada jangkaan.

 

"Kami mengemas kini ramalan dan mengunjurkan Indeks Sewa Rumah meningkat pada kadar tahunan 5.5% menjelang suku pertama 2025,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini

 

Di Kuala Lumpur, sewa adalah 44% lebih tinggi daripada purata nasional, dengan premium 51% berbanding purata sewa Selangor.

 

"Keluarga yang mencari lebih banyak rumah mampu milik atau menambah pendapatan boleh guna mereka boleh mengurangkan perbelanjaan mereka sebanyak separuh dengan memilih kawasan dengan sewa yang lebih rendah," katanya.

 

Kuala Lumpur bukan sahaja mempunyai purata sewa tertinggi tetapi juga menyaksikan pertumbuhan sewa paling kukuh pada suku lepas, meningkat 5% kepada RM2,863.

 

Sementara itu, sewa Selangor sebahagian besarnya kekal stabil, meningkat hanya 1%.

 

"Purata RM1,899 sewa di Selangor adalah 5% lebih tinggi daripada trend dua tahun. Memandang ke hadapan, kami menjangkakan sewa di Selangor menjadi sederhana daripada kadar semasa kepada pertumbuhan kira-kira 3%,” katanya.

 

Memetik data daripada rakan kongsi Juwai IQI, Global Property Guide, beliau berkata purata hasil sewa kasar bagi pelabur kekal pada 5.2% pada suku kedua 2024.

 

“Hasil sewa kasar juga sebahagian besarnya kekal stabil di seluruh negara sejak suku terakhir. Kami meneliti hasil di lapan lokasi: Johor Bahru, Iskandar Puteri, Petaling Jaya, Subang Jaya, Shah Alam, Ipoh, Kuala Lumpur, dan Georgetown,” katanya.

 

Indeks Sewa Rumah IQI Malaysia menganalisis lebih 70,000 transaksi penyewaan kediaman antara 2018 dan suku kedua 2024.

 

Melihat ke hadapan, Kashif berkata, pertumbuhan ekonomi atau perubahan dasar di dalam atau luar negara boleh memberi kesan kepada hasil di Malaysia.

 

"Ramalan kami adalah untuk kestabilan atau peningkatan beransur-ansur dalam hasil sewa kasar sebagai langkah menuju 2025," katanya. - DagangNews.com