RHB Investment menilai harga saham Sorento Capital yang bakal disenaraikan di Pasaran ACE pada 47 sen | DagangNews Skip to main content

RHB Investment menilai harga saham Sorento Capital yang bakal disenaraikan di Pasaran ACE pada 47 sen

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 15 Okt - RHB Investment memberikan nilai wajar kepada pengedar peralatan bilik mandi dan dapur, Sorento Capital Bhd pada 47 sen.

 

Penilaian tanpa penarafan tersebut adalah 27% lebih tinggi daripada harga tawaran awam permulaan (IPO) 37 sen sesaham dengan kumpulan itu bakal disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 28 Oktober 2024.

 

“Kami mengunjurkan CAGR pendapatan tiga tahun sebanyak 25.5% dan mengaitkan sasaran P/E sebanyak 13 kali ganda kepada pendapatan FY25.

 

"Penilaian adalah selaras dengan purata rakan setaranya sebanyak 13 kali ganda," katanya dalam satu nota kajian.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kepimpinan kumpulan itu dalam industri peralatan sanitari, digabungkan dengan pengukuhan ringgit, telah memberikan kelebihan daya saing dari segi kecekapan kos.

 

Katanya, memandangkan bahan mentah utama diimport dari China, ringgit yang lebih kukuh menyebabkan kos perolehan yang lebih rendah, meningkatkan margin keuntungan.

 

"Selain itu, Sorento menaikkan harga jualannya pada Ogos tahun ini, meningkatkan lagi keuntungan sambil mengekalkan kedudukan peneraju pasarannya," katanya.

 

RHB Investment berkata, peningkatan bilangan kedai runcit Sorento yang eksklusif akan membawa kepada kemenangan berganda dalam bentuk pengiktirafan jenama yang diperkuat dan jangkauan pengedaran yang lebih luas di seluruh negara untuk mempercepatkan keuntungan bahagian pasarannya.

 

Katanya, dalam tempoh tiga tahun akan datang, syarikat itu menyasarkan untuk mengembangkan rangkaian pengedar semasanya sebanyak 664 dengan menambah 200 lagi pengedar baharu di seluruh Malaysia.

 

"Sementara itu, ia akan memberi tumpuan kepada pasaran rumah mampu milik yang kurang diterokai oleh pemaju hartanah, dengan inisiatif seperti Program Perumahan 1Malaysia (PR1MA)," katanya.

 

Di bawah terbitan awam yang akan mengumpul RM57.35 juta, syarikat memperuntukkan 43 juta saham baharu kepada orang ramai, 16 juta saham untuk orang yang layak, dan 96 juta saham kepada pelabur yang diluluskan Bumiputera melalui penempatan persendirian.

 

Lebih separuh daripada hasil akan diperuntukkan untuk pembelian inventori. Syarikat itu juga akan menggunakan 10% untuk penjenamaan dan promosi, dan 10% lagi untuk pengembangan rangkaian pengedarnya.

 

Sorento juga akan menggunakan 16% untuk membayar balik pinjaman bank, dan selebihnya untuk membayar perbelanjaan penyenaraian.

 

Tawaran jualan itu melibatkan penempatan persendirian dan pelabur Bumiputera diluluskan akan mengaut hasil RM27.38 juta, yang akan terakru sepenuhnya kepada Pengarah Urusan Sorento Capital, Loo Chai Lai.

 

Alliance Islamic Bank merupakan penasihat, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk IPO.- DagangNews.com