Sejumlah RM39.74 bilion dalam bentuk geran Kerajaan Persekutuan diguna bayar balik pinjaman 1MDB selama lima tahun | DagangNews Skip to main content

Sejumlah RM39.74 bilion dalam bentuk geran Kerajaan Persekutuan diguna bayar balik pinjaman 1MDB selama lima tahun

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 14 Okt - Sebanyak RM39.74 bilion dalam geran Kerajaan Persekutuan digunakan untuk membayar balik pinjaman 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan pembayaran berkaitan selama lima tahun, menurut Laporan Ketua Audit Negara 3/2024.

 

Geran itu adalah untuk pembayaran pokok dan perbelanjaan lain, termasuk faedah bon dan pembayaran kupon.

 

Selain itu, Kerajaan Persekutuan juga perlu memperuntukkan RM9.46 bilion yang terdiri daripada RM5 bilion untuk pokok Sukuk Program Nota Terma Sederhana Islam (IMTN) yang akan matang pada 27 Mei 2039.

 

Ini termasuk RM4.46 bilion untuk pembayaran kupon IMTN bagi tempoh dari 2024 hingga 2039.

 

Laporan tersebut juga menyatakan bahawa Kerajaan Persekutuan perlu membayar balik RM5 bilion dalam jaminan komited berkaitan 1MDB selepas 11 tahun.

 

Sebagai perbandingan, laporan itu menyatakan bahawa Kerajaan Persekutuan membayar balik pinjaman 1MDB berjumlah RM13 bilion tahun lepas, iaitu peningkatan 749.7% berbanding RM1.53 bilion yang dibayar balik pada tahun 2022.

 

Antara saranan Ketua Audit Negara adalah supaya Kerajaan Persekutuan memulihkan aset berkaitan 1MDB dan SRC International Sdn Bhd daripada pihak domestik dan asing.

 

Saranan tersebut juga termasuk cadangan agar aset yang dipulihkan digunakan untuk menampung perbelanjaan pembayaran hutang 1MDB dan syarikat SRC serta perbelanjaan hutang lain.

 

Laporan tersebut menegaskan, langkah itu perlu dilakukan kerana Akaun Pemulihan Aset (AAMKA) akan ditutup menjelang 2028 seperti yang dinyatakan dalam arahan amanahnya. - DagangNews.com