Stanchart percaya rasionalisasi subsidi RON 95 akan pacu penyatuan fiskal Malaysia, namun risiko peningkatan kekal   | DagangNews Skip to main content

Stanchart percaya rasionalisasi subsidi RON 95 akan pacu penyatuan fiskal Malaysia, namun risiko peningkatan kekal  

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 21 Okt - Pelan rasionalisasi subsidi RON 95 kerajaan akan memacu penyatuan fiskal Malaysia, bagaimanapun, kos subsidi akan menghadapi beberapa risiko meningkat jika harga minyak meningkat, menurut Standard Chartered (Stanchart).

 

Kumpulan perbankan itu berkata rasionalisasi subsidi bahan api dijangka menghasilkan penjimatan tahunan RM8 bilion, tetapi hanya RM4 bilion pada 2025 kerana pelaksanaannya dirancang pada pertengahan tahun.

 

“85 peratus berpendapatan terbawah akan kekal layak mendapat subsidi RON 95 dengan kos RM12 bilion setahun, berdasarkan andaian harga minyak kerajaan AS$75-80 setong.

 

“Berdasarkan harga minyak mentah Brent AS$80 setong, Stanchart menganggarkan kesan inflasi tahunan daripada rasionalisasi subsidi RON 95 pada 0.3 mata peratusan (ppt) (atau 0.15 ppt untuk setengah tahun),” katanya dalam satu kenyataan.

 

Bank itu berkata adalah sukar untuk menganggarkan kesan ke atas inflasi rasionalisasi subsidi bersasar untuk penjagaan kesihatan awam dan sekolah berasrama penuh pada ketika ini.

 

Sama seperti 2024, kerajaan telah menyediakan julat unjuran inflasi 2.0-3.5 peratus yang luas untuk 2025 untuk mengambil kira kemungkinan perubahan subsidi, kata bank itu.

 

“Julat ramalan inflasi 2024 mengecil kepada 1.5-2.5 peratus (daripada 2.1-3.6 peratus) pada inflasi yang lebih rendah daripada jangkaan tahun setakat ini,” katanya.

 

Stanchart juga mengekalkan pandangannya bahawa Bank Negara Malaysia berkemungkinan akan mengatasi sebarang kenaikan inflasi sekali gus disebabkan oleh rasionalisasi subsidi, dengan risiko berat sebelah terhadap satu kenaikan lagi jika kesan inflasi pusingan kedua berkuatkuasa.

 

Bank itu melihat kenaikan gaji minimum, berkuat kuasa pada Februari 2025, untuk meningkatkan perbelanjaan pengguna negara pada 2025.

 

“Kenaikan gaji adalah teras utama bajet 2025, untuk itu, kerajaan memperuntukkan RM105.9 bilion kepada emolumen – peningkatan 6.2 peratus daripada 2024, kerana gaji asas kakitangan awam dinaikkan antara 7-15 peratus,” katanya. - DagangNews.com