TNB meterai perjanjian dengan Keppel Electric bekal 100MW tenaga elektrik ke Singapura | DagangNews Skip to main content

TNB meterai perjanjian dengan Keppel Electric bekal 100MW tenaga elektrik ke Singapura

Gambar TNB
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 20 Sept - Tenaga Nasional Berhad (TNB) menandatangani perjanjian dengan syarikat Singapura, Keppel Electric Pte. Ltd.  untuk membekalkan sehingga 100 megawatt (MW) elektrik ke Republik itu.

 

Perjanjian rentas sempadan ini, yang menggunakan sambungan sedia ada, meningkatkan kerjasama tenaga antara Malaysia dan Singapura.

 

Secara berasingan, TNB juga menandatangani perjanjian kesalinghubungan perdagangan tenaga lintas sempadan dengan SP Power Assets Ltd (SPPA) untuk memastikan penghantaran elektrik yang stabil antara Malaysia dan Singapura.

 

Perjanjian ini adalah sebahagian daripada Projek Integrasi Tenaga Laos-Thailand-Malaysia-Singapura (LTMS-PIP), yang bertujuan untuk mengukuhkan keselamatan dan kelestarian tenaga di seluruh ASEAN.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Ir. Megat Jalaluddin Megat Hassan berkata, perjanjian ini sejajar dengan matlamat tenaga ASEAN dan menetapkan Malaysia sebagai pusat tenaga untuk rantau ini.

 

"Sebagai pemain utama dalam Rangkaian Tenaga ASEAN (APG), TNB komited untuk memajukan keselamatan tenaga dan menerajui peralihan tenaga di rantau ini. 

 

"Perjanjian ini bukan sahaja menyokong perdagangan tenaga lintas sempadan tetapi juga mengukuhkan kepimpinan Malaysia dalam kesalinghubungan tenaga serantau," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Perjanjian itu ditandatangani oleh Megat Jalaluddin dan Pengarah Urusan Keppel, Janice Bong, disaksikan oleh Setiausaha Syarikat TNB, Ali Munawar Salim dan Pengarah Penolong Keppel, Andrew Toh di TNB Platinum hari ini.

 

Peranan TNB dalam Rangkaian Tenaga ASEAN menyokong kesalinghubungan tenaga di rantau ini dan perdagangan tenaga multilateral. 

 

Usaha ini adalah penting kerana Malaysia menjadi pemain utama dalam membekalkan pusat data dan sektor tenaga yang intensif di rantau ini.

 

TNB juga menandatangani Perjanjian Kesalinghubungan Perdagangan Tenaga Lintas Sempadan dengan SP PowerAssets Limited untuk memastikan penghantaran elektrik yang stabil antara Malaysia dan Singapura.

 

Inisiatif ini menyokong peralihan tenaga yang lebih luas di ASEAN, dengan mengutamakan kesalinghubungan dan kecekapan grid ketika rantau ini menghadapi permintaan tenaga yang semakin meningkat.

 

Pelaburan berterusan TNB dalam pemodenan grid, termasuk teknologi grid pintar, sambungan dan integrasi sumber tenaga boleh diperbaharui (RE), memastikan Malaysia kekal di barisan hadapan dalam perjalanan ASEAN menuju integrasi tenaga dan keselamatan tenaga jangka panjang.- DagangNews.com