Tumpuan pasaran minggu ini terarah kepada Invest Malaysia-Iskandar dirasmikan PM Anwar - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Tumpuan pasaran minggu ini terarah kepada Invest Malaysia-Iskandar dirasmikan PM Anwar - Kenanga Research

Gambar hiasan Medini Iskandar Malaysia
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMUR 23 Sept - Persidangan Invest Malaysia-Iskandar pada Khamis ini, 26 September 2024 bakal menjadi tumpuan pasaran bagi sepanjang minggu dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadualkan menyampaikan ucapan perasmian.

 

Kenanga Research berkata, ini menyusuli pengumuman pemberian insentif dan potongan cukai yang baharu diumumkan untuk Forest City yang dijangka menarik pelaburan dan meningkatkan pertumbuhan ekonomi di kawasan tersebut.

 

"Selain itu, kadar cukai 0% untuk syarikat pengurusan kekayaan anggota keluarga (family office) dan kadar cukai khas 5% untuk fintech dan pengendali sistem pembayaran asing berkemungkinan akan menarik perniagaan, institusi kewangan dan individu berpendapatan tinggi dalam jangka pendek hingga sederhana. 

 

"Secara keseluruhan, kami menjangkakan momentum positif akan berterusan minggu ini, walaupun pada tahap yang lebih rendah, disokong oleh nilai ringgit yang lebih kukuh dan aliran masuk asing yang berterusan. 

 

"Walau bagaimanapun, potensi penutupan kerajaan Amerika Syarikat (AS) yang semakin hampir yang berkaitan dengan bajet Persekutuan 2025 (yang dijadualkan pada akhir September) boleh mempengaruhi arah pasaran global," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Forest City SFZ dilancarkan dengan cukai sifar ke atas firma pengurusan individu kaya

 

invest
Invest Malaysia anjuran Bursa Malaysia dan Maybank pada 8 Mac 2023 yang dirasmikan PM Anwar Ibrahim. 

 

Sementara itu, kata Kenanga Research, FBM KLCI ditutup lebih tinggi minggu lalu pada 1,668.85 mata atau +1.01% minggu ke minggu (WoW), didorong oleh pengukuhan ringgit apabila pelabur memanfaatkan momentum selepas pemotongan kadar yang ketara oleh Rizab Persekutuan (Fed) AS. 

 

"Kebanyakan sektor mencatatkan prestasi mingguan yang positif, dipimpin oleh Sektor Penjagaan Kesihatan (+9.7%), Pembinaan (+6.3%), dan Hartanah (+4.6%).

 

"Indeks Perladangan pula adalah satu-satunya sektor yang mencatatkan kerugian sedikit sebanyak -0.1% WoW. Turnover mingguan meningkat kepada 16.5 bilion unit bernilai RM18.9 bilion, naik daripada 12.0 bilion unit bernilai RM13.9 bilion minggu sebelumnya. 

 

"Perlu diperhatikan, jumlah dagangan harian telah kembali kepada trend menaik dalam dua hari dagangan terakhir, melebihi 4 bilion unit berbanding purata 5 hari sebelumnya sebanyak 2.8 bilion unit," ujarnya.- DagangNews.com