Undang-undang pembiayaan politik penting bagi mengekang rasuah berkaitan kontrak kerajaan, kata C4 | DagangNews Skip to main content

Undang-undang pembiayaan politik penting bagi mengekang rasuah berkaitan kontrak kerajaan, kata C4

KUALA LUMPUR 16 Okt - Akta Pembiayaan Politik diperlukan untuk memecahkan kitaran rasuah yang terikat dengan kontrak kerajaan, kata Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4 Center).

 

Ketua Pegawai Eksekutifnya Pushpan Murugiah berkata kekurangan ketelusan dalam pengagihan kontrak dan pelantikan pemimpin yang tidak dikawal dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mewujudkan tanah yang subur untuk amalan rasuah.

 

Beliau berkata keadaan itu membolehkan perniagaan membentuk rangkaian kroni, dengan dana sering disalurkan kepada parti politik sebagai pertukaran untuk bantuan.

 

Pushpan menegaskan rasuah dalam GLC telah menjadi mekanisme biasa untuk membiayai parti politik.

 

“Hubungan perniagaan dan politik yang semakin mengecil memudahkan rasuah sektor awam, dengan wang daripada kontrak kerajaan mengalir terus ke dalam tabung parti politik,” katanya ketika dihubungi The Star hari ini.

 

 

Pushpan Murugiah
                   Pushpan Murugiah

 

 

Beliau menggesa pembaharuan segera, termasuk pengenalan Akta Pembiayaan Politik dan rangka kerja pengisytiharan aset yang boleh dikuatkuasakan secara sah, untuk mewujudkan halangan terhadap amalan berakar umbi ini.

 

Pushpan berkata ahli politik sering beralih kepada GLC kerana kelegapan yang menyelubungi pelantikan kepimpinan mereka, khususnya di peringkat negeri.

 

"Proses pelantikan dalam entiti ini tidak dikawal, dan di peringkat negeri lebih legap," katanya sambil menambah bahawa ini telah membolehkan ahli politik mengeksploitasi GLC.

 

Penyelidikan C4, di samping penemuan ahli akademik terkemuka seperti Dr Terence Edmund Gomez, secara konsisten menekankan hubungan yang semakin erat antara perniagaan dan politik, katanya.

 

"Rangkaian kroni digunakan untuk mewujudkan kitaran manfaat bersama, di mana perniagaan yang mendapat manfaat daripada kontrak kerajaan membuat sumbangan kembali kepada parti politik," kata Pushpan.

 

Beliau menegaskan tanpa peraturan yang sewajarnya, parti politik di Malaysia akan terus mendapat manfaat daripada amalan rasuah, kerana undang-undang semasa hanya mengenakan kewajipan minimum kepada pihak untuk melaporkan kewangan mereka.

 

Pushpan menyatakan bahawa menggubal undang-undang pembiayaan politik nampaknya kekal sebagai undang-undang dalam senarai keutamaan kerajaan.

 

Beliau juga menunjuk kepada jalan lain rasuah kewangan, termasuk penggunaan yayasan, badan amal dan amanah.

 

“Akaun bank bukanlah satu-satunya saluran yang membolehkan ahli politik ‘secara sah’ menutup dana mereka daripada penelitian. Badan amal dan yayasan telah digunakan secara meluas untuk tujuan ini,” tambahnya.

 

 

 

 

Menyentuh mengenai penemuan RM5 juta baru-baru ini di `rumah selamat' yang didakwa ada kaitan dengan ahli politik, Pushpan berkata berita itu mengejutkan tetapi tidak memeranjatkan sepenuhnya.

 

"Ini mengikut corak yang kami perhatikan sebelum ini - dana sering disembunyikan dalam pelbagai cara, dan ia mencerminkan isu sistemik yang kami hadapi dalam kekurangan pengawasan dan peraturan," katanya.

 

 

Dr Azmi Hassan
                    Dr Azmi Hassan

 

 

Pandangannya itu turut disuarakan oleh penganalisis politik Dr Azmi Hassan, yang berkata ketiadaan undang-undang pembiayaan politik khusus adalah faktor utama yang menyumbang kepada penyalahgunaan rumah selamat sedemikian oleh ahli politik untuk menyimpan wang haram.

 

Azmi menekankan bahawa tanpa undang-undang pembiayaan politik yang jelas, adalah sukar untuk mengawal selia bagaimana ahli politik memperoleh dana.

 

“Rumah selamat berperanan kerana transaksi melalui sistem perbankan lebih mudah dikesan,” katanya.

 

Beliau merujuk kepada peraturan ketat Singapura mengenai derma politik, di mana apa-apa yang melebihi jumlah tertentu mesti didedahkan kepada umum.

 

Azmi berkata Akta Pilihan Raya Malaysia 1958 mengawal perbelanjaan kempen, tetapi ramai calon mencari jalan untuk memintas had, seterusnya menggambarkan keperluan untuk undang-undang pembiayaan politik yang betul.

 

"Ahli politik banyak bercakap tentang perkara ini tetapi tiada siapa yang mahu memperjuangkannya, kerana undang-undang yang ketat akan menyukarkan mereka untuk membiayai aktiviti mereka mengikut kehendak mereka," katanya.

 

Beliau menggesa tindakan yang lebih konkrit, dengan menyatakan bahawa walaupun terdapat banyak perbincangan, tiada langkah serius telah diambil untuk memperkenalkan draf atau Rang Undang-undang di Parlimen untuk dibahaskan.

 

Rang Undang-undang Pembiayaan Politik yang dicadangkan telah dibincangkan sejak 2015 berikutan skandal 1MDB tetapi telah mengalami kelewatan.

 

Pada 2022, undang-undang itu ditetapkan untuk dipantau pantas tetapi ditangguhkan selepas penstrukturan semula Pusat Tadbir Urus, Integriti dan Anti Rasuah Nasional (GIACC).

 

Pada 15 Okt, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata skop undang-undang itu masih diperhalusi oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen, dengan tumpuan khusus kepada sumbangan individu dan parti.

 

Rang undang-undang itu dijangka dibentangkan pada Disember. - DagangNews.com