Yong Tai kemuka saman balas RM76.62 juta terhadap Kerjaya Prospek | DagangNews Skip to main content

Yong Tai kemuka saman balas RM76.62 juta terhadap Kerjaya Prospek

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Okt - Yong Tai Berhad memfailkan satu lagi pembelaan dan tuntutan balas terhadap Kerjaya Prospek Group Bhd, dengan menegaskan Kerjaya Prospek gagal menyiapkan kerja pembinaan seperti yang dipersetujui, yang membawa kepada kelewatan projek yang ketara.

 

Yong Tai mendakwa kelewatan ini menjejaskan kedua-dua projek Courtyard by Marriott Melaka dan Apple Serviced Suites, menyebabkan kerugian kewangan berjumlah RM76.62 juta.

 

Yong Tai juga berpendapat bahawa perjanjian tambahan, yang ditandatangani pada April 2023, menggantikan perjanjian penyelesaian asal, melepaskan Apple 99 daripada kewajipan pembayaran selanjutnya kepada Kerjaya Prospek.

 

 

Syarikat itu memohon pampasan dan pengisytiharan mahkamah bahawa tuntutan KP adalah tidak sah di bawah syarat baharu.

hikayat

 

 

Sebelum itu, Kerjaya Prospek memfailkan saman baharu terhadap Yong Tai dan ketua pegawai eksekutifnya Datuk Boo Kuang Loon berhubung dakwaan jumlah kontrak yang tidak dibayar sebanyak RM105.14 juta berkaitan projek pembinaan di Melaka.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Kerjaya Prospek berkata anak syarikat milik penuhnya, Kerjaya Prospek (M) Sdn Bhd, telah menyampaikan writ saman dan pernyataan tuntutan kepada Yong Tai dan Boo.

 

Yong Tai disaman di bawah jaminan korporat, manakala Boo disaman di bawah jaminan peribadinya untuk baki kontrak dalam pertikaian, yang ditandatangani antara Kerjaya Prospek dan Apple 99 Development Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Yong Tai, pada 25 Februari 2020.

 

Menurut Kerjaya Prospek, Apple 99 gagal memenuhi obligasi pembayarannya di bawah kontrak untuk pembinaan projek pembangunan bercampur di Melaka, termasuk hotel Courtyard by Marriott dan Apple Serviced Suites.

 

 

Courtyard by Marriott Melaka
Courtyard by Marriott Melaka

 

 

Tindakan undang-undang baharu ini berikutan writ saman awal yang difailkan oleh Kerjaya Prospek pada 22 Ogos, di mana syarikat itu berusaha mendapatkan semula jumlah kontrak tertunggak sebanyak RM105.14 juta daripada Apple 99.

 

Syarikat itu juga meminta pengisytiharan bahawa Apple 99 telah melanggar perjanjian penyelesaian asal dan meminta prestasi khusus di bawah SA dan perjanjian jual beli (SPA) hotel yang berkaitan.

 

Yong Tai, bagaimanapun, berkata tuntutan Kerjaya Prospek adalah tanpa merit, menegaskan bahawa Kerjaya Prospek melanggar syarat kontrak utama dengan tidak menyiapkan kerja tepat pada masanya dan gagal mematuhi skop yang ditetapkan

 

Selepas itu, Kerjaya Prospek mengemukakan tuntutan kepada Yong Tai dan Boo untuk jumlah baki kontrak tertunggak di bawah jaminan korporat dan peribadi tidak lama selepas itu.

 

"Kerjaya Prospek  berpendapat bahawa kegagalan Apple 99 untuk membayar jumlah baki kontrak tertunggak, digabungkan dengan kegagalan, keengganan dan/atau pengabaiannya untuk melaksanakan kewajipannya di bawah SPA hotel, melayakkan KP untuk menuntut jaminan dan indemniti daripada Yong Tai dan Boo," menurut syarikat itu dalam pemfailan di bursa.

 

Selepas tempoh 30 hari yang ditetapkan di bawah klausa jaminan korporat dan peribadi berlalu, Yong Tai dan Boo gagal, enggan, atau mengabaikan untuk memenuhi jumlah baki kontrak tertunggak kepada Kerjaya Prospek, kata kumpulan itu.

 

 

iktisad

 

 

Akibatnya, Kerjaya Prospek memfailkan saman untuk menuntut bayaran baki kontrak tertunggak, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

 

Kerjaya Prospek pada mulanya memperoleh kontrak RM213.75 juta pada 2016 untuk membina kerja bangunan utama untuk projek pembangunan bercampur di Melaka, yang dikenali sebagai “The Apple.”

 

Pembangunan itu menampilkan hotel 16 tingkat, menara suite perkhidmatan 32 tingkat dan podium tempat letak kereta lapan tingkat. Projek itu adalah usaha sama antara Yong Tai dan PTS Properties Sdn Bhd.

 

Tuntutan Kerjaya Prospek berpunca daripada kegagalan Apple 99 untuk menyelesaikan jumlah baki kontrak, yang menggunakan jaminan korporat dan peribadi. Yong Tai secara konsisten menegaskan bahawa tuntutan syarikat tersebut tidak mempunyai merit, dengan alasan pelanggaran kontrak pembinaan oleh Kerjaya Prospek.

 

Saham dalam Kerjaya Prospek ditutup empat sen, atau 2.1%, lebih tinggi pada RM1.95 pada Jumaat, menilai syarikat itu pada RM2.47 bilion. Sementara itu, Yong Tai turun setengah sen, atau 2.27%, kepada 21.5 sen, diterjemahkan kepada permodalan pasaran RM92.2 juta. - DagangNews.com