Umur bukan tahun tetapi fikiran dan perasaan | DagangNews Skip to main content

Umur bukan tahun tetapi fikiran dan perasaan

Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor

Mark Twain berkata, “Umur adalah isu fikiran berbanding kebendaan. Jika anda tidak keberatan, ia tidak penting.”

 

Kita bukan sahaja semakin tua, malah semakin bertambah dalam keadaan sihat. Oleh itu, penuaan boleh dilihat sebagai peluang dan cabaran.

 

Pepatah "Menjadi tua bukan untuk orang yang lemah hati" dikaitkan dengan bintang filem Amerika Mae West, yang hidup hingga usia tua yang matang iaitu 87 tahun.

 

Itu bukan untuk mengatakan bahawa remaja dan dewasa tanpa cabaran mereka. Namun begitu, ramai yang melihat kekananan sebagai musuh yang kuat, kerana kekurangan keberanian, mereka mahu mengelak daripada berdepan selama mungkin.

 

 

hikayat

 

 

Sama ada ketakutan terhadap penuaan yang wujud bagi kebanyakan orang adalah berpunca daripada isu budaya, sosial atau agama, atau terutamanya berkaitan dengan kematian mereka sendiri mungkin sesuatu yang semua orang perlu usahakan untuk diri mereka sendiri. 

 

Begitu juga, setiap orang harus membuat keputusan sama ada mereka mahu menukar tempat dan cara mereka hidup pada usia tertentu. Lagipun, dalam banyak budaya - tidak seperti kita - usia tua dipandang tinggi. 

 

Dalam sesetengahnya, seperti agama Yahudi, usia tua bahkan dianggap sebagai situasi kehidupan yang hampir ideal. Di Jepun, Respect for the Aged Day telah menjadi cuti tahunan rasmi sejak 1966. Dalam dikotomi antara perbezaan budaya ini, orang ramai boleh mengalami usia tua - pada tahap falsafah dan psikologi - sama ada sebagai peluang atau sebagai kekurangan.

 

Secara purata, mereka yang berumur 80 tahun di Switzerland hari ini berada dalam keadaan kesihatan yang jauh lebih baik dari perspektif biologi dan perubatan berbanding mereka yang berumur sama 20 tahun yang lalu. 

 

Antara mereka yang dilahirkan pada tahun 1950, 5.3% lelaki dan 9.5% wanita dijangka hidup hingga umur 100 tahun. Daripada generasi yang lahir pada tahun 2013, 17.6% lelaki dan 23.9% wanita mungkin akan hidup untuk melihat hari lahir ke-100 mereka. 

 

Hari ini, diandaikan bahawa umur panjang ini - yang dinikmati ramai dalam kesihatan yang baik - adalah hasil daripada gaya hidup sihat dengan diet seimbang, aktiviti fizikal dan mental yang kerap, dan pemantauan konsisten terhadap faktor risiko vaskular.

 

Sememangnya, penyelidikan mengenai penuaan sihat khususnya kini sedang mengalami zaman keemasan. 
Kerja-kerja analisis data kini berjalan dengan lancar dengan tujuan untuk mendedahkan sejauh mana program senaman ringkas dan pengambilan vitamin D dan asid lemak omega-3 boleh menjejaskan kesihatan warga emas berumur 70 tahun ke atas yang tinggal di rumah mereka. rumah sendiri.

 

 

wasiyyah

 

 

Diet yang kaya dengan protein pada usia tua telah pun ditunjukkan untuk membantu mengekalkan jisim dan kekuatan otot - yang merupakan penemuan yang sangat menjanjikan dari segi mobiliti pada usia tua tetapi tidak begitu mudah untuk dilaksanakan dalam kehidupan seharian. 

 

Sesungguhnya, kemahiran tidak dihadkan oleh faktor tertentu, seperti umur. Tiada sekatan; satu-satunya perkara yang menghalang daripada belajar dan melakukan perkara baharu ialah diri sendiri. 

 

Sesiapa pun  tidak pernah terlalu tua untuk menetapkan matlamat lain atau mengimpikan impian baru.  Umur sememangnya masalah minda berbanding kebendaan; tidak mengapa jika tidak keberatan.

 

Pembelajaran lebih merupakan keutamaan yang besar dimana saya telah melihat individu yang tidak sabar-sabar untuk mempelajari perkara baharu, termasuk komputer dan AI, pada usia 60 tahun. Mereka melakukannya dengan sangat baik.

 

Perkara yang sama dibuat dalam filem The Intern, di mana duda berusia 70 tahun Ben Whittaker menentang stereotaip tentang usianya dengan terlalu bersemangat untuk memahami teknologi baharu dan mengatasinya.

 

Apabila ia datang untuk meneruskan pembelajaran seseorang pada peringkat akhir kehidupan, salah tanggapan yang lazim ialah masa untuk berbuat demikian telah berlalu, dan otak dan badan tidak lagi dapat mengekalkan usaha tersebut. Pengganti akan menjaga  dan menerima akauntabiliti untuk kesejahteraan.

 

Apabila  membincangkan tentang umur, ada bercakap tentang sesuatu yang kebanyakannya merupakan perspektif dan bukannya batasan. Apabila melihat individu di negara membangun, sering mendapati bahawa mereka mempunyai mentaliti untuk mewariskan tanggungjawab mereka kepada generasi akan datang. Satu bentuk kelesuan di kemudian hari apabila ia datang untuk bekerja lebih. 

 

Majoriti orang menggunakan ini sebagai alasan untuk mengelakkan usaha. Apabila melihat negara maju dapat perhatikan bahawa kebanyakan penduduknya terdiri daripada warga emas yang masih aktif bekerja. 

 

 

parafrasa

 

 

Mereka percaya dengan tanggapan bahawa kejayaan tidak terhad kepada generasi muda dan individu yang lebih tua juga mampu melakukan perkara yang tidak dapat dicapai oleh orang lain yang jauh lebih muda daripada mereka.

 

Terdapat beberapa contoh yang diambil dari kehidupan sebenar; salah satu contohnya ialah Minoru Saito, yang, pada usia 77 tahun dan pada tahun 2011, menjadi orang tertua yang belayar sendirian malah tanpa henti di seluruh dunia. Dia sebelum ini telah menyelesaikan 7 perjalanan sendirian, dan kali ini dia berjaya mengatasi rekod peribadinya dari tahun 2005. 

 

Yuichiro Miura, yang berusia 80 tahun ketika mencapai puncak Gunung Everest, adalah satu lagi contoh kehidupan sebenar yang boleh dipelajari. Yuichiro memegang rekod sebagai orang tertua yang mencapai puncak gunung. 

 

Setiap daripada kita mempunyai umur kronologi, nombor yang kita ingat pada hari lahir. Tetapi beberapa orang berumur 50, 60 dan 70 tahun kelihatan dan berasa muda, manakala yang lain tidak. 

 

Para saintis boleh mengukur perbezaan ini dengan melihat biomarker berkaitan usia — perkara seperti keanjalan kulit, tekanan darah, kapasiti paru-paru dan kekuatan cengkaman. Orang yang mempunyai gaya hidup dan keadaan hidup yang sihat serta warisan genetik yang bernasib baik cenderung mendapat skor "lebih muda" pada penilaian ini dan dikatakan mempunyai "umur biologi" yang lebih rendah.

 

Tetapi ada cara yang lebih mudah untuk menentukan bentuk orang. Ia dipanggil "umur subjektif."

 

Malah, dalam budaya di mana orang tua dihormati kerana kebijaksanaan dan pengalaman mereka, orang tidak memahami konsep umur subjektif. Ada orang yang akan berkata, 'Saya berumur 80 tahun. Saya tidak tahu apa yang kamu maksudkan dengan 'Berapa umur saya?'"

 

 

parafrasa

 

 

Secara paradoks, orang yang lebih tua mungkin menyimpan perasaan hangat terhadap generasi mereka walaupun mereka berasa tidak suka kepada orang yang seusia mereka. 

 

Walau apa pun pendirian mereka mengenai umur subjektif, pakar bersetuju bahawa setiap orang berumur berbeza dan orang mempunyai kawalan. Tabiat yang sihat, termasuk makan dengan baik dan bersenam, boleh mengelakkan kemerosotan yang berkaitan dengan usia. 

 

Sama pentingnya ialah mengekalkan sikap positif. Usia dalaman boleh memburukkan bukan sahaja pandangan orang tetapi kesihatan mereka. Pakar menggesa agar orang ramai mengenali bukan sahaja kerugian yang berkaitan dengan penuaan tetapi juga keuntungan yang penting.

 

Apabila kita meningkat usia, kita cenderung untuk menjadi lebih gembira dan lebih berpuas hati. Walau ada mempersoalkan keseluruhan tanggapan mengenai penyelidikan umur subjektif. Katakan seseorang yang berumur 60 tahun mengatakan mereka berasa 45.

 

Apakah maksudnya sebenarnya? Jelas sekali, mereka tidak merasakan apa yang mereka lakukan 15 tahun sebelumnya, kerana orang sentiasa matang dan berubah. Jadi siapa 45 yang mereka rasa?

 

Seorang pakar mencadangkan bahawa kajian umur subjektif mungkin sememangnya tidak beretika. Dengan fikiran  perlu bertanya kepada diri sendiri, adakah kita memberi naratif penuaan yang lebih besar sebagai penurunan dengan bertanya soalan itu?" 

 

 

parafrasa

 

 

Usia yang lebih tua adalah masa yang boleh kita nantikan. Orang benar-benar lebih menikmati diri mereka sendiri dan berdamai dengan siapa mereka.

 

Saya ingin semua orang menyatakan umur mereka setiap tahun dan meraikannya. Dari Oscar Wilde, Tragedi usia tua bukanlah yang tua, tetapi yang muda. - DagangNews.com

 

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com. KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA