Kebanyakan kontrak daripada kerajaan diraih menerusi tender terbuka - Datasonic | DagangNews Skip to main content

Kebanyakan kontrak daripada kerajaan diraih menerusi tender terbuka - Datasonic

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 31 Mac - Datasonic Group Bhd berkata kebanyakan daripada sembilan kontrak yang diperoleh daripada kerajaan berjumlah RM1.1 bilion dimenangi melalui tender terbuka.

 

“Ringkasnya, tujuh kontrak rundingan terus yang disebut di Parlimen merujuk kepada produk berikut: Pasport, MyKad, MACS (Sistem Pelepasan Automatik Malaysia) Autogate, dan iKad,” kata Datasonic dalam satu kenyataan di sini hari ini.

 

“Kami ingin memaklumkan kepada anda bahawa kebanyakan daripada sembilan kontrak kerajaan pada mulanya dimenangi melalui tender terbuka.

 

“Datasonic telah menyediakan dokumen ID terjamin keselamatan kepada JPN sejak 1999 serta pasport polikarbonat baharu sejak 2012,” katanya sebagai mengulas laporan The Edge Khamis lalu.

 

Berikut adalah kenyataan penuh Datasonic sebagai mengulas laporan media itu:

 

MyKad:

Kami telah memenangi kontrak pembekalan ID Kebangsaan (MyKad) berasaskan polikarbonat pada tahun 2012 melalui tender terbuka dengan menunjukkan ciri-ciri kualiti dan keselamatan kami yang dipertingkatkan termasuk sistem dan penyelesaian percetakan ukiran laser, namun dengan harga yang jauh lebih rendah berbanding vendor sebelumnya (penilaian dan proses POC mengambil masa hampir setahun untuk disiapkan).

 

Ini membantu Kerajaan menikmati penjimatan yang ketara. Ia juga telah membantu menyelesaikan isu kualiti yang lalu (pemisahan badan kad, kadar kegagalan tinggi membaca cip MyKad, dsb.).


 

parafrasa

 


Dengan pembinaan polikarbonat dan penyediaan cip yang sangat terjamin Tahap 1 yang dilengkapi dengan Sistem Operasi (OS) baharu kami, kadar penolakan telah dikurangkan dengan ketara dengan penjimatan kos yang ketara kepada Kerajaan.

 

Reka bentuk dan keselamatan MyKad kami telah ditingkatkan kepada standard industri yang lebih tinggi. Dengan ini, JPN memenangi pelbagai Anugerah Program Keselamatan dan Pengesahan Terbaik untuk dokumen ID Kebangsaan kami pada 2012, 2013 dan 2015.

 

Kini, Malaysia adalah salah satu negara paling cekap yang boleh mengeluarkan ID Kebangsaannya kepada semua rakyat dalam masa 30-45 minit di seluruh negara, tanpa menjejaskan keselamatan.

 

Baru-baru ini pada 2022, Kerajaan menganugerahkan kami kontrak selama 12 bulan sebagai sebahagian daripada pelan peralihannya kepada reka bentuk dan teknologi baharu.

 

Disebabkan oleh sifat projek keselamatan ini, melalui proses tender yang panjang mungkin tidak berkesan dan tepat pada masanya. Oleh itu, kami terlibat melalui proses rundingan terus. Sudah menjadi amalan biasa bahawa rundingan harga kami sentiasa menghasilkan pengurangan harga 5% hingga 10%.

 

Melalui amalan perolehan ini, Kerajaan membayar harga yang lebih rendah untuk vendor yang boleh dipercayai dengan kualiti produk yang terjamin.

 

Pendekatan rundingan terus ini terbukti memberi manfaat kepada kedua-dua pihak semasa pandemik, kerana Kerajaan dapat memastikan rantaian bekalan tidak terjejas sambil memastikan ciri keselamatan yang terbaik untuk rakyatnya.

 

Pasport iaitu Kontrak Halaman Data Pasport

Penglibatan kami dalam projek pasport bermula dengan halaman data polikarbonat pasport dan pemperibadiannya.

Syarikat kami memenangi projek tersebut pada tahun 2012 melalui tender terbuka dengan cadangan nilai inovatif kepada Kerajaan dengan modal sifar dengan Kerajaan hanya membayar untuk pasport yang berjaya diperibadikan dan dikeluarkan kepada orang ramai (diberikan pasport bayar setiap barang) dan menggunakan polikarbonat dengan reka bentuk yang canggih dan selamat kami.


 

ninot aziz


 

Cip Pasport

Ia adalah satu perkembangan semula jadi bahawa cip pasport yang tertanam dalam kulit belakang pasport dipindahkan ke halaman data polikarbonat dan diikat di dalamnya (mengikut saranan ICAO, kerana halaman data polikarbonat adalah tempat yang lebih selamat untuk meletakkan cip berbanding dengan penutup belakang ) dan hanya logik bahawa cip itu juga dibekalkan oleh vendor halaman data polikarbonat.

 

Jadi, pada tahun 2015, syarikat itu mencadangkan kepada Kerajaan untuk membekalkan cip peringkat/peringkat tertinggi, namun dengan diskaun 15% kepada harga yang dibekalkan oleh vendor ketika itu, dan dipertingkatkan dengan ciri keselamatan cip yang dipertingkatkan dan untuk membolehkan pembacaan pantas bagi pasport Malaysia kami melalui autogate elektronik di seluruh negara, yang disokong oleh sistem pengecaman muka yang dibangunkan dalaman kami yang setanding, jika tidak lebih baik, daripada vendor antarabangsa.

 

Buku Pasport

Berikutan itu, pada tahun 2016, syarikat itu mencadangkan kepada Kerajaan dan memenangi kontrak buku kecil pasport dengan cadangan nilai diskaun 15% berbanding harga vendor ketika itu.

 

Kontrak itu merangkumi penambahbaikan kepada keseluruhan reka bentuk buku kecil pasport dan ciri keselamatan termasuk kulit buku (setem emas), muka surat visa, engsel keselamatan, dsb. bagi memikul akauntabiliti dan liabiliti penuh untuk pembuatan dan pembekalan pasport Malaysia keseluruhannya kepada Kerajaan yang selaras dengan pemikiran pada masa itu sebagai multi-vendor.

 

Dengan peningkatan hebat dalam kualiti, reka bentuk dan ciri keselamatan, kami telah berjaya membantu Jabatan Imigresen untuk memenangi "Dokumen Keselamatan Terbaik Tahun 2018" yang berprestij dalam acara dokumen keselamatan global yang diadakan di Hanoi, Vietnam.

 

Pada November 2021, kami diberi pelanjutan kontrak selama dua tahun tanpa nilai tambahan sepanjang tempoh tersebut, kerana kegawatan ekonomi dan kebimbangan terhadap pandemik kian meningkat. Pada masa ini, permintaan untuk pasport dan MyKad merosot kepada hanya 10% daripada permintaan biasa.

 

Walaupun selepas bertahun-tahun, harga pasport kami yang ditawarkan kepada Kerajaan pada tahun 2016 kekal jauh lebih murah daripada yang dibayar negara jiran seperti Singapura dan Thailand hari ini. Apatah lagi, pasport kami mempunyai kualiti yang unggul.

 

Di samping itu, dengan R&D berterusan kami, kami juga telah mempatenkan dan mendapatkan Sistem Operasi Cip Datasonik (DCOS) kami yang diperakui dengan EAL 4+, yang kami miliki bersama dengan Kerajaan untuk penyelesaian ID Nasional dan pasport kami.

 

MACS (Malaysia Automated Clearance System) Autogate:

Pada 2019, kami memenangi projek MACS eGate melalui tender terbuka, dan kami berbangga menjadi yang pertama di rantau ini untuk melaksanakan teknologi biometrik muka untuk eGates.


 

tnb

 


Kami membangunkan enjin pengecaman muka khusus untuk wajah serantau, yang menghasilkan prestasi autogate yang lebih baik.

 

Kejayaan pelaksanaan facial autogate kami di lapangan terbang KLIA pada tahun 2016 mendapat sambutan yang menggalakkan daripada orang ramai, dan projek ini merupakan satu lagi batu ujian yang membuktikan bahawa produk yang dibangunkan tempatan kami adalah setanding, jika tidak lebih baik daripada vendor antarabangsa.

 

Pada tahun 2021, kami telah dianugerahkan fasa kedua sistem eGate MACS melalui rundingan terus, yang merupakan pengiktirafan terhadap kualiti produk kami.

 

Pelanjutan itu diberikan pada 2022 tanpa nilai kontrak tambahan, kerana tapak projek tidak siap semasa tempoh pandemik. Kami berbangga untuk terus menyediakan produk berkualiti tinggi kami kepada kerajaan dan memastikan keperluan keselamatan mereka dipenuhi dengan teknologi termaju.

 

iKad:

Kami telah menyertai tender iKad pada tahun 2020. Kami telah dipanggil untuk rundingan terus pada November 2022. Semasa rundingan ini, kami mengetahui bahawa spesifikasi dan harga bidaan kekal tidak berubah.


 

tnb



Kami difahamkan bahawa Kerajaan telah pun melalui proses penilaian tender, yang merangkumi pertimbangan kedua-dua aspek teknikal dan kewangan. Kami yakin bahawa tawaran kami kepada Kerajaan adalah yang terbaik, dan kami berharap untuk menyampaikan produk berkualiti tinggi yang memenuhi keperluan mereka.

 

Harga yang kami tawarkan adalah satu pertiga daripada harga vendor sebelum ini dan kualitinya serupa dengan MyKad.

 

Kami pada setiap masa memberikan yang terbaik dari segi harga, proposisi nilai (nilai untuk wang), meningkatkan kualiti dan standard keselamatan kepada Kerajaan untuk perkhidmatan penyampaian awam yang terbaik dan kami menyediakan produk, penyelesaian dan perkhidmatan kami mengikut jadual pelaksanaan. dan keperluan seperti yang dinyatakan dalam perjanjian dan kontrak tanpa menjejaskan kualiti dan keselamatan dokumen pengenalan negara kita. - DagangNews.com