KiplePay memaklumkan penggunanya tentang potensi pelanggaran data tidak langsung melalui pembekal gerbang pembayaran pihak ketiga | DagangNews Skip to main content

KiplePay memaklumkan penggunanya tentang potensi pelanggaran data tidak langsung melalui pembekal gerbang pembayaran pihak ketiga

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 17 Ogos – Kiplepay Sdn Bhd, penyedia perkhidmatan e-dompet dan anak syarikat milik penuh Green Packet Berhad (GPB) telah memaklumkan kepada pengguna Kad Prabayar Kiple Visa pada 15 Ogos 2022 melalui e-mel mengenai risiko melalui pelanggaran data pembekal gerbang pembayaran pihak ketiga baru-baru ini.

 

Komunikasi pelanggan dikeluarkan berikutan pemberitahuan Bank Negara Malaysia (BNM) kepada syarikat yang menonjolkan potensi insiden pelanggaran data pihak ketiga baru-baru ini.

 

Dan BNM meminta syarikat untuk memberitahu pemegang kad yang terjejas tentang langkah perlindungan tambahan yang sedang diambil untuk melindungi mereka daripada risiko transaksi penipuan atau tidak dibenarkan yang mungkin timbul daripada kejadian ini.

 

Pelanggaran data yang diketengahkan itu ialah insiden keselamatan siber yang telah berlaku kepada pihak ketiga yang mungkin menjejaskan pengguna Kiplepay yang melakukan transaksi menggunakan sistem gerbang pembayaran pihak ketiga.

 

Ketua Pejabat Eksekutif Kiplepay, Ricky Lew berkata, adalah menjadi tanggungjawab pihaknya untuk memaklumkan kepada pengguna tentang sebarang risiko sebagai langkah berjaga-jaga untuk menjaga kepentingan pelanggan.

 

"Kami memandang serius tentang langkah keselamatan dan pematuhan kami selaras dengan dasar, arahan dan piawaian keselamatan yang diperlukan BNM, dan ingin meyakinkan pengguna, peniaga dan rakan kongsi perniagaan kami bahawa integriti perkhidmatan kami tidak terjejas.

 

Kami juga telah meningkatkan langkah pemantauan keselamatan dan penipuan kami untuk mengesan dan mencegah sebarang aktiviti transaksi yang mencurigakan, dan terus melindungi pengguna Kiplepay,” ujar beliau.


 

Ricky Lew
          Ricky Lew

 


Sebagai pengeluar instrumen pembayaran yang ditetapkan (pengeluar e-dompet) yang dikawal selia oleh BNM, Kiplepay terus komited dalam memastikan pengguna dan rakan kongsi perniagaan ketenangan fikiran dalam semua transaksi Kiplepay mereka dan akan terus bekerjasama dengan BNM dalam melindungi data dan kepentinan pelanggan, kata beliau. - DagangNews.com