Prospek perdagangan Malaysia dijangka semakin baik tahun depan, selaras peningkatan prestasi global dan prospek sektor komoditi – PublicInvest | DagangNews Skip to main content

Prospek perdagangan Malaysia dijangka semakin baik tahun depan, selaras peningkatan prestasi global dan prospek sektor komoditi – PublicInvest

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 20 Okt - Prospek perdagangan Malaysia dijangka semakin baik tahun depan, selaras dengan jangkaan peningkatan prestasi perdagangan global dan prospek sektor komoditi yang lebih baik, menurut Public Investment Bank (PublicInvest).

 

Firma penyelidikan itu berkata kelembapan ekonomi global, kelewatan pemulihan China, tekanan inflasi berterusan, kesan kenaikan kadar dasar berturut-turut oleh Rizab Persekutuan Amerika Syarikat dan kemungkinan kekurangan permintaan pada masa akan datang secara kolektif menyebabkan unjuran jangka pendek yang lemah.

 

“Selaras dengan keadaan ini, unjuran kami menunjukkan penurunan 6.3% YoY bagi pertumbuhan eksport dan penguncupan 9.2% dalam pertumbuhan import untuk 2023.

 

“Namun begitu, kami berpandangan bahawa prospek akan bertambah baik tahun depan, selaras dengan jangkaan peningkatan dalam perdagangan global prestasi dan prospek yang lebih cerah dalam sektor komoditi,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

 

ARTIKEL BERKAITAN: Jumlah perdagangan Malaysia susut 12.6% kepada RM224.4 bilion pada September 2023 - DOSM

 

 

Mengulas lanjut berkenaan prospek perdagangan, PublicInvest berkata penguncupan 6.3% dalam eksport kasar pada 2023 telah dijangka, berpunca daripada permintaan luar yang lemah daripada rakan dagangan utama.

 

Jelasnya, kelemahan permintaan didorong terutamanya oleh pemulihan ekonomi lebih perlahan daripada jangkaan, terutamanya di China, ditambah dengan harga komoditi yang sederhana.

 

Menurut firma itu, Bajet 2024 yang dibentangkan baru-baru ini menunjukkan unjuran penurunan 5.3% dalam eksport barangan perkilangan untuk 2023, terutamanya dipengaruhi penurunan ketara 10.4% dalam produk bukan elektrik dan elektronik (E&E), mengatasi peningkatan kecil eksport produk E&E.

 

Penurunan dalam produk bukan E&E, terutamanya dalam barangan berasaskan petroleum dan minyak sawit, boleh dikaitkan dengan kelemahan permintaan luar dan harga komoditi yang sederhana.

 

Pada masa yang sama, pertumbuhan sederhana 0.8% dalam produk E&E dikaitkan dengan permintaan luaran yang lemah untuk komponen pembuatan elektronik global, mencerminkan kelemahan keadaan ekonomi China, Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat, berserta komponen penting termasuk semikonduktor, bahagian peralatan telekomunikasi dan pemprosesan data automatik peralatan.

 

“Perangkaan Perdagangan Semikonduktor Dunia (WSTS) meramalkan penguncupan dua digit yang ketara sebanyak 10.3% dalam pasaran semikonduktor global untuk 2023, perubahan ketara daripada pertumbuhan sederhana 3.3% yang dilihat pada 2022.

 

“Namun begitu, terdapat keyakinan untuk peningkatan kukuh dalam 2024, dengan anggaran kadar pertumbuhan 11.8%,” katanya.

 

PublicInvest berkata Kementerian Kewangan (MOF) meramalkan pengembangan 5.1% dalam eksport kasar merentasi pelbagai sektor, disokong peningkatan prestasi perdagangan global dan prospek sektor komoditi yang lebih baik.

 

“Di samping itu, pertumbuhan ini, sebahagiannya, adalah berikutan ratifikasi perjanjian perdagangan penting, termasuk Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP), serta Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP), bersedia untuk memudahkan jangkauan pasaran lebih luas untuk produk Malaysia,” tambahnya.  - DagangNews.com