Public Invest unjur prospek pendapatan Chin Teck lebih lemah pada FY23 kesan penurunan mendadak harga minyak sawit mentah | DagangNews Skip to main content

Public Invest unjur prospek pendapatan Chin Teck lebih lemah pada FY23 kesan penurunan mendadak harga minyak sawit mentah

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Jan - Public Invest Research mengunjurkan prospek pendapatan yang lebih lemah untuk Chin Teck Plantations Berhad pada FY23 kesan penurunan mendadak harga minyak sawit mentah (MSM).

 

Firma itu berkata, buat masa sekarang, kumpulan itu memiliki aliran tunai sebanyak RM395 juta tanpa sebarang hutang.

 

Katanya, cadangan pengambilalihan Fauzi-Lim Plantation di Gua Musang dijangka lengkap sepenuhnya pada 31 Januari 2023 dan bakal menambah 2,203 hektar kawasan penanaman semula dalam tempoh beberapa tahun akan datang.

 

Firma itu berkata, kawasan itu dilengkapi bahan penanaman bersama dengan beberapa peningkatan pada infrastruktur ladang untuk memudahkan pengekalan dan penuaian pekerja, pemindahan dan penternakan. 

 

Katanya, ia juga akan melaksanakan rejim penggunaan baja yang sistematik yang disyorkan oleh ahli agronominya.

 

"Pengeluaran buah tandan segar (BTS) menyusut sebanyak 5.6% kepada 176,966 tan metrik disebabkan penebangan pokok kelapa sawit tua tetapi agak produktif dan kekurangan tenaga kerja.

 

"Kos jualan meningkat sebanyak 38% disebabkan peningkatan kos pembelian BTS dan cukai.

 

"Bagaimanapun, hujan secara relatifnya lebih tinggi pada FY22 dan ini sepatutnya menguntungkan untuk pengeluaran pada 2023," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Sementara itu, firma itu berkata, West Synergy Sdn. Bhd. iaitu syarikat 40% kumpulan itu melancarkan empat projek baharu dengan jumlah 636 rumah teres dua tingkat di Bandar Springhill dan habis terjual sepenuhnya pada tahun lalu.

 

Katanya, segmen hartanah menyumbang keuntungan sebelum cukai sebanyak RM8.8 juta pada FY22.

 

"Buat masa sekarang, ia mempunyai empat pembangunan dalam perancangan yang terdiri daripada lot industri ringan dan sederhana kepada rumah teres satu dan dua tingkat mampu milik," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'neutral' dengan harga sasaran (TP) lebih tinggi iaitu RM7.98. - DagangNews.com