DagangHalal luaskan jejak global dalam industri makanan halal menerusi penyertaan pameran di Paris | DagangNews Skip to main content

DagangHalal luaskan jejak global dalam industri makanan halal menerusi penyertaan pameran di Paris

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 24 Okt - Pasar dalam talian B2B halal terbesar di dunia, DagangHalal.com, menyertai pameran perdagangan terkemuka untuk industri makanan global SIAL Paris 2024, yang berlangsung dari 19 hingga 23 Oktober 2024, di Paris Nord Villepinte, Perancis.

 

Pameran tersebut menandakan ulang tahun ke-60 inovasi makanan, menawarkan platform penting untuk syarikat berhubung dengan pembeli antarabangsa dan pemimpin industri.

 

SIAL Paris terkenal sebagai titik pertemuan terbesar untuk profesional industri makanan, dengan 7,000 peserta pameran dari 127 negara. 

 

Penyertaan DagangHalal tahun ini adalah langkah penting dalam memperluas kehadiran globalnya, dengan acara berkenaan menawarkan peluang tanpa tandingan untuk jaringan dan mempamerkan produk halal terkini syarikat.

 

Ketua Pegawai Operasi DagangHalal, Tony Er berkata, SIAL Paris adalah peluang luar biasa bagi pihaknya berinteraksi dengan pembeli antarabangsa, mempamerkan rangkaian produk halal yang luas dan meneruskan misi untuk memberdayakan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS). 

 

"Dengan permintaan global untuk makanan dan minuman berstatus halal yang terus meningkat, kami teruja untuk menjadi sebahagian daripada acara berprestij ini, yang menonjolkan kekuatan Malaysia dalam pengeluaran dan perdagangan halal," katanya dalam satu kenyataan.

 

Pada pameran terbabit, DagangHalal mempersembahkan beberapa inovasi terkininya, termasuk MashMie Crispy Snack, Maxi Snack dan BlackMo Oatmilk Coffee & Tea.

 

Pasaran makanan halal dijangka berkembang daripada RM8.52 trilion pada tahun 2020 kepada RM14.22 trilion menjelang 2028, mencerminkan kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 6.56%. 

 

Kehadiran DagangHalal di SIAL Paris menekankan komitmennya untuk meraih bahagian yang signifikan dalam pasaran yang berkembang itu dengan memberdayakan PMKS Malaysia dan memudahkan kemasukan mereka ke pasaran antarabangsa.

 

"Penyertaan di SIAL Paris adalah langkah penting untuk memperluas jejak global kami. Kami teruja untuk berinteraksi dengan rakan kongsi dan pelanggan berpotensi, serta terus memainkan peranan utama dalam ekosistem perdagangan halal," tambah Tony.

 

DagangHalal komited untuk memanfaatkan platform omnichannelnya, yang direka untuk menawarkan sokongan komprehensif kepada pembekal bersijil halal yang ingin menembusi pasaran global. 

 

Selain itu, platform tersebut turut membantu perniagaan mematuhi piawaian kelestarian dan ESG, membolehkan mereka memenuhi permintaan yang semakin meningkat dari pembeli antarabangsa. - DagangNews.com