Kerajaan terus utamakan penggunaan mata wang tempatan dalam penyelesaian antarabangsa - MITI | DagangNews Skip to main content

Kerajaan terus utamakan penggunaan mata wang tempatan dalam penyelesaian antarabangsa - MITI

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 24 Okt - Kerajaan akan terus mengutamakan penggunaan mata wang tempatan dalam penyelesaian antarabangsa dan secara berkala meningkatkan mekanisme dengan negara rakan strategik.

 

Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) menyatakan, kerajaan tetap terbuka untuk memperluaskan penggunaan mata wang tempatan serantau dengan negara-negara Asean utama, termasuk Vietnam dan Filipina, serta anggota BRICS seperti Rusia dan India.

 

"Bagaimanapun, memandangkan dolar Amerika Syarikat masih memainkan peranan besar dalam sistem kewangan global, penggunaan mata wang lain oleh Malaysia dalam perdagangan dan pelaburan memerlukan kajian yang teliti oleh kerajaan.

 

"Sebarang keputusan mesti dibuat demi kepentingan terbaik negara dan selaras dengan dasar semasa," jelas MITI dalam respons bertulis yang diterbitkan di laman web Parlimen pada Rabu.

 

MITI memberikan respons kepada soalan daripada Oscar Ling Chai Yew (PH-Sibu) mengenai sama ada kerjasama antara Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan (BRICS) dapat membantu Malaysia melaksanakan 'dedollarisation' (mengurangkan kebergantungan kepada dolar AS).

 

Satu daripada inisiatif BRICS adalah untuk mengurangkan kebergantungan kepada mana-mana mata wang asing.

 

Sejak 2014, negara-negara BRICS telah meneroka pelbagai strategi untuk mengurangkan kebergantungan mereka terhadap dolar AS dan meningkatkan penggunaan mata wang tempatan mereka dalam perdagangan dan kewangan antarabangsa.

 

"Contohnya, China dan Rusia sering menggunakan yuan dan rouble dalam transaksi perdagangan mereka," kata MITI. - DagangNews.com