Untung bersih YTL Corp pada FY24 melonjak 86% kepada hampir RM4 bilion | DagangNews Skip to main content

Untung bersih YTL Corp pada FY24 melonjak 86% kepada hampir RM4 bilion

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Ogos - Untung bersih YTL Corporation Bhd melonjak 86% kepada RM3.96 bilion bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024 (FY24) berbanding RM2.12 bilion pada tahun sebelumnya.

 

Perolehannya meningkat 3% kepada RM30.53 bilion, meningkat daripada RM29.62 bilion yang dicatatkan tahun sebelumnya.

 

Lembaga pengarah mengisytiharkan dividen interim sebanyak 4.5 sen sesaham biasa, dengan penutupan buku dan tarikh pembayaran ditetapkan masing-masing pada 13 dan 29 November 2024.

 

 

Pengerusi eksekutif YTL Corp, Tan Sri Francis Yeoh Sock Ping, mengaitkan prestasi kewangan yang kukuh kepada semua segmen perniagaan, khususnya bahagian utiliti dan simen. 

 

Beliau berkata, segmen pembinaan, pembangunan hartanah, pelaburan hartanah, hotel dan perkhidmatan pengurusan juga menunjukkan hasil yang lebih baik.

 

Pendapatan sebelum faedah, pencukaian, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) kumpulan meningkat 37% kepada RM9.5 bilion untuk tempoh 12 bulan berakhir 30 Jun 2024, meningkat daripada RM6.9 bilion pada tahun sebelumnya.

 

YTL Power International Bhd, cabang utiliti kumpulan itu, melaporkan peningkatan 2% dalam hasil kepada RM22.32 bilion, berbanding RM21.89 bilion tahun sebelumnya.

 

Untung bersihnya melonjak 73% kepada RM3.51 bilion, meningkat daripada RM2.03 bilion setahun sebelumnya.

 

Yeoh berkata, keputusan luar biasa YTL Power didorong keuntungan sebelum cukai yang lebih tinggi dalam segmen penjanaan kuasa Singapura, hasil daripada margin yang lebih baik dan perbelanjaan faedah yang lebih rendah berikutan pembayaran balik pinjaman awal.

 

Beliau juga menekankan, prestasi lebih baik bagi segmen air dan pembetungan di United Kingdom (UK), didorong oleh kontrak yang baru dijamin dalam pasaran runcit bukan isi rumah dan kenaikan harga yang dibenarkan oleh pengawal selia industri.

 

Dalam segmen telekomunikasi, beliau berkata, prestasi yang lebih baik itu disebabkan hasil projek yang lebih tinggi.

 

Keuntungan bersih Malayan Cement Bhd meningkat 169% kepada RM429 juta pada FY24, meningkat daripada RM159.2 juta tahun sebelumnya, dengan hasil meningkat 18% kepada RM4.45 bilion.

 

Yeoh mengaitkan pertumbuhan hasil syarikat itu disebabkan penstabilan simen domestik dan harga konkrit siap campur, bersama-sama dengan peningkatan berterusan dalam kecekapan operasi. - DagangNews.com