Jualan segmen pertengahan mungkin terjejas kesan subsidi bersasar, EV jadi alternatif - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Jualan segmen pertengahan mungkin terjejas kesan subsidi bersasar, EV jadi alternatif - Kenanga Research

Cukai jualan EV dikurangkan 85% bermula 2026. -Gambar hiasan MGTC
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 14 Jun - Penyasaran subsidi bahan api lebih cenderung menjejaskan permintaan model kenderaan segmen pasaran pertengahan yang sebagai alternatif boleh memilih kenderaan elektrik (EV) bagi mengurangkan kos bahan api bulanan.

 

Menurut Kenanga Research, pengurangan kadar cukai jalan bagi kenderaan elektrik (EV) yang menjadi 85% lebih rendah dan pelbagai pelancaran model baharu juga bakal membantu merangsang permintaan untuk kenderaan tersebut.

 

"Barisan model EV semasa semuanya diimport dan mempunyai harga asas sebanyak RM100,000 seperti mana ditetapkan, serta sekatan terhadap bilangan unit yang diedarkan setiap bulan.

 

"Di sisi lain, kami percaya walaupun permintaan segmen mampu milik akan seperti biasa, penyesuaian subsidi bahan api lebih cenderung untuk menjejaskan permintaan untuk model pasaran pertengahan," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Kenanga Research pada masa sama meningkatkan unjuran jumlah jualan keseluruhan industri kenderaan (TIV) pada tahun 2024 sebanyak empat peratus kepada 740,000 unit daripada 710,000 unit.

 

Kata firma penyelidikan itu, ini sejajar dengan ramalan Persatuan Automotif Malaysia (MAA).

 

ARTIKEL BERKAITAN: HLIB unjur TIV 2024 sebanyak 720,000 unit berbanding 740,000 unit disasarkan MAA

 

kereta

 

"Secara umum, ketelusan pendapatan industri masih baik, disokong oleh bekalan pesanan yang tertunggak sebanyak 200,000 unit hingga akhir Mei 2024. 

 

"Lebih separuh daripada bekalan tertangguh terdiri daripada model-model baru, menunjukkan betapa menariknya model-model baru kepada pembeli kereta. 

 

"Trend ini kemungkinan akan berterusan sepanjang CY24 mengingat garis penuh pelancaran baru yang kuat," jelasnya.


Tambah Kenanga Research, jualan kenderaan akan disokong oleh kenderaan elektrik bateri (BEV) baharu yang menikmati pelepasan cukai jualan dan insentif kemudahan EV lain sehingga 2025 untuk CBU dan 2027 untuk CKD (pemasangan tempatan). 

 

Katanya, pendaftaran BEV baru telah melonjak dari 274 unit pada 2021 menjadi lebih daripada 3,400 unit pada 2022 dan 10,159 unit pada 2023, dengan 2,703 unit bagi YTD April 2024.

 

Ujar firma itu, ini sedang dalam kedudukan untuk mencapai sasaran kebangsaan bagi EV dan kenderaan hibrid 15% daripada jumlah volume industri (TIV) pada 2030, dan 38% daripada TIV pada 2040. 

 

"Sementara itu, komitmen kerajaan untuk membolehkan operator titik cas (CPOs) mendapatkan kelulusan lebih cepat untuk pemasangan menyediakan keselesaan kerana sehingga kini hanya 3,951 stesen pengecasan EV yang telah dibina," ujarnya. - DagangNews.com