Korporat meramalkan kematian pendidikan tinggi | DagangNews Skip to main content

Korporat meramalkan kematian pendidikan tinggi

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 


SEBUAH laporan memberikan gambaran mengenai eksploitasi aristokrat kewangan terhadap wabak COVID-19 untuk mempercepat penstrukturan semula pro-bisnes pendidikan tinggi.

 

Ini menuntut berakhirnya universiti seperti yang ada sekarang, diganti dengan perkhidmatan vokasional dan penyelidikan korporat dan disesuaikan dengan ditentukan oleh elit korporat.

 

Pendidikan tinggi telah mati dan semuga panjang umur sektor perkhidmatan pengetahuan. Masa depan lebih dekat dari difikirkan dan perubahan perlu bermula sekarang atau sekadar angan-angan.

 

Berdasarkan wawancara dengan naib canselor dan tokoh kanan lain di universiti dapat mengungkapkan agenda jauh yang sedang dijalankan oleh pentadbiran universiti dan juga kerajaan.

 

Kemusnahan pekerjaan, keadaan dan kursus yang belum pernah terjadi di peringkat antarabangsa dapat diperjuangkan  berdasarkan perspektif ekonomi dan politik yang ditentang sepenuhnya. Yang menolak sepenuhnya perintah pasaran kewangan dan majikan, iaitu program sosialis.

 

Di seluruh dunia, golongan elit yang kaya menggunakan bencana COVID-19 global, yang mana mereka sendiri bertanggungjawab, untuk melakukan serangan selama puluhan tahun terhadap pekerjaan, keadaan dan program sosial kelas pekerja, termasuk pendidikan awam dan penjagaan kesihatan.

 

Pandemik itu membuktikan bahawa, sementara universiti telah bersama  selama berabad-abad, mereka tidak kebal terhadap penemuan semula bisnes yang menjatuhkan gergasi di media, automobil dan tenaga.

 

Menjelang 2030, satu per empat universiti boleh bankrap, bergabung, menyusun semula atau ditutup ketika sektor ini diciptakan semula. Orang yang selamat perlu menjalin hubungan komersial yang lebih erat dengan industri, mengganggu diri mereka atau bergabung menjadi rangkaian pakatan baru.

 

Universiti hanyalah satu kategori dari banyak penyedia perkhidmatan pengetahuan yang diakses melalui platform digital, yang mengurangkan kos marginal untuk menyebarkan kandungan hingga hampir kosong sambil memungkinkan skala dan jangkauan yang hampir tidak terbatas.

 

Ini melibatkan mengurangkan separuh jumlah pendidik dan menyerahkan perkhidmatan pengetahuan kepada dunia korporat.

 

Pendapatan pendidikan tinggi tradisional menurun sebanyak AS$5-6 bilion dan tenaga kerja bukan penyelidikan menyusut lebih daripada 50% ketika perkhidmatan pembelajaran baru semakin berkembang biak. Memenangi universiti dengan lebih awal, berfikir di hadapan pasaran, merangkul platform pembelajaran dan memperoleh keupayaan baru.

 

Pendapatan menurun untuk penyandang jawatan sebagai industri digital; peningkatan perkhidmatan seperti Facebook, YouTube dan podcast untuk menggantikan kuliah yang dirakam sebelumnya. Ketersediaan AS$500 sijil kerjaya Google dan MBA korporat percuma sebagai pengganti ijazah universiti.


 

 

fudzail



 

 

Kerana wabak pandemik mengemukakan ramalan berani yang dibuatnya pada satu dekad pada tahun 2018, bahawa penemuan semula pendidikan tinggi akan dikenakan pada tahun 2030. Kerana COVID-19, banyak dari 2030 yang dijangkakan tiba lebih awal pada tahun 2020 dan sektor ini belum sedia.

 

Universiti akan kehilangan monopoli mereka pada akreditasi kursus dan pembiayaan kerajaan, dan tauliah bukan ijazah akan menjadi arus perdana. Majikan dan badan industri akan bersaing secara langsung dengan sistem akreditasi tradisional sementara yang lain bekerjasama dengan universiti untuk mengembangkan tauliah khas.

 

Model didasarkan pada peralihan untuk mengikat pendapatan universiti dengan keluarnya lulusan yang sedia menanti pekerjaan dan menyediakan kursus pendek untuk menyampaikan tauliah mikro yang memenuhi segera keperluan majikan.

 

Penggerak pertama dalam akreditasi digital akan memperoleh akses ke pasaran baru AS$10 bilion. Dalam beberapa keadaan, syarikat akan membeli lesen pembelajaran perusahaan dari universiti.

 

Pasaran pendidikan global akan menampilkan spektrum penuh penyedia pembelajaran banyak di luar pesisir. Mana-mana universiti awam yang bertahan akan bersaing dengan cadangan nilai yang berbeza.

 

Penawaran nilai ini akan mencakup pendekatan pedagogi yang inovatif dan efektif, perhubungan erat dengan industri dan potensi pekerja dan hanya nilai untuk wang.

 

Universiti swasta bebas memilih kursus yang menguntungkan. Mereka akan memasuki pasar di mana mereka dapat menerapkan model komersial tangkas untuk kursus selektif dalam skala besar. Semakin lama, universiti akan beralih ke bentuk pendidikan yang lebih murah, dalam talian, peralihan yang didorong oleh penutupan banyak kampus semasa wabak pandemik COVID-19.

 

Penyelidikan dan bisnes masa depan pelajar pasca siswazah akan bergantung kepada kepentingan keuntungan syarikat. Penyelidikan universiti beralih untuk memprioritikan penyelidikan dan pengembangan berdasarkan permintaan komersial, mewujudkan kerjasama yang lebih erat antara universiti dan industri serta pasaran modal.

 

Universiti menggunakan semula aset kampus mereka yang tidak digunakan untuk inkubasi perniagaan. Pelajar PhD mempunyai jalan kerjaya yang jelas ke dalam industri, akhirnya bekerja untuk syarikat dimana penyelidikan komersial mereka lakukan.

 

 

fudzail

 

 

Krisis yang disebabkan oleh hilangnya kemasukan pelajar antarabangsa, di mana universiti semakin bergantung kerana pemotongan perbelanjaan berbilion dolar.

 

Pandemik COVID-19 adalah kejutan sistemik yang membawa sektor pendidikan tinggi ke jalan raya.

 

Model pasca tradisional sekolah-sekolah atau pendidikan vokasional tidak lagi sesuai untuk tujuan, dan bahawa hak belajar sepanjang hayat yang fleksibel akan memungkinkan peningkatan dan latihan semula sepanjang kehidupan  seperti yang diperlukan dalam ekonomi yang dinamis dan moden.

 

Ini menunjukkan bahawa jauh melampaui perdebatan tentang model perniagaan yang dilanda wabak dalam jangka pendek, masa depan pendidikan tinggi jangka panjang dapat melibatkan gangguan yang jauh lebih besar.

 

Walaupun  menetapkan agenda kelas kapitalis secara tegas, visinya dibangun dan berdasarkan logika pro-korporat yang sama dengan revolusi. Dana yang diteruskan memaksa universiti untuk bersaing antara satu sama lain untuk mendaftar dalam kursus yang paling menguntungkan, menyesuaikan program pengajaran mereka dengan keperluan majikan. Serta mencari sumber pendapatan alternatif, termasuk dari yuran pelajar antarabangsa yang terlalu tinggi.

 

Revolusi pendidikan ini adalah gelombang ketiga penyusunan semula ekonomi, yang memihak kepada golongan elit korporat. Langkah-langkah memperluas dua gelombang penswastaan ​​dan serangan pertama terhadap keadaan kelas pekerja yang dilaksanakan.

 

Ini kerana berkongsi pandangan yang mendasari bahawa universiti mesti melayani kepentingan kerajaan, selalu memuji pendapatan berbilion dolar yang mereka hasilkan untuk kapitalisme setiap tahun.

 

Rangka tindakan menjelaskan bahawa pendidikan awam tidak dapat dipertahankan tanpa  asas dengan yang pro-korporat serta pemain politik kepada perniagaan besar.

 

Apa yang penting adalah pembentukan jawatankuasa pensyarah dan pelajar yang bebas dari semua kesatuan sekerja, dan beralih kepada bahagian pendidik dan pekerja lain dalam peringkat antarabangsa, menghadapi serangan yang semakin meningkat ini.

 

 

fudzail

 

 

Perjuangan memerlukan perspektif sosialis yang memperjuangkan penyusunan semula masyarakat sepenuhnya demi kepentingan semua orang, bukan pengumpulan kekayaan bagi jutawan yang mendadak. Itu akan memberikan berbilion-bilion dolar yang diperlukan untuk membangun pendidikan berkualiti tinggi percuma, dari tadika hingga universiti dan hak asas semua pekerja pendidikan untuk pekerjaan sepenuh masa, dengan gaji dan syarat yang layak.

 

Ini adalah program yang dimajukan sebagai sebahagian dari perjuangan seluruh dunia untuk menggesa semua pihak yang ingin meneruskan perjuangan pendidikan tinggi global ini. – DagangNews.com