Sukuk Wakalah Johor Plantation dalam sektor perladangan catat lebihan langganan sehingga 3.27 kali | DagangNews Skip to main content

Sukuk Wakalah Johor Plantation dalam sektor perladangan catat lebihan langganan sehingga 3.27 kali

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Sept — Terbitan sulung Sukuk Wakalah Johor Plantations Group Berhad (JPG) berjaya mencatat agregat RM1.35 bilion dalam bentuk nominal nilai (Terbitan Sukuk) daripada Program Sukuk Wakalahnya dan terlebih langganan sehingga 3.27 kali.

 

Pencapaian ini mewakili satu pencapaian yang signifikan langkah dalam komitmen JPG untuk meningkatkan fleksibiliti kewangan dan kecekapan operasi dalam Kumpulan.

 

Dengan terbitan Sukuk ini, JPG akan menyaksikan pengurangan ketara dalam perbelanjaan faedah tahunannya.

 

Kadar keuntungan gabungan untuk terbitan IMTN (Nota Jangka Sederhana Islam) RM1.3 bilion ditetapkan pada 4.08%, berbanding purata 5.12% pada kemudahan sedia ada. Ini diterjemahkan kepada anggaran penjimatan RM12.8 juta setahun, menambah baik aliran tunai kumpulan dan meningkatkan keuntungan.

 

Selepas pembayaran balik Pembiayaan Bertempoh Bersindiket Islam (STF-i) sebanyak RM1.5 bilion dan Pembiayaan Berjangka (TF-i) sebanyak RM500 juta, cagaran bernilai RM2.4 bilion akan dikeluarkan.

 

Keputusan strategik ini bukan sahaja akan memperkukuh kunci kira-kira JPG tetapi juga meningkatkan fleksibiliti dalam aset pengurusan.

 

Selain itu, dengan menyatukan berbilang pinjaman ke dalam kemudahan Sukuk tunggal, JPG memudahkan hutangnya pengurusan dan mengurangkan kos pentadbiran. Struktur yang diperkemas ini dijangka menambah baik kecekapan operasi dan mengukuhkan lagi kedudukan kewangan Kumpulan.

 

 

Mohd Faris Adli Shukery
                 Mohd Faris Adli Shukery

 

 

Pengarah Urusan JPG, Mohd Faris Adli Shukery berkata, JPG sangat teruja dengan sokongan padu daripada pelabur, seperti yang dibuktikan oleh terbitan itu yang terlebih langgan sebanyak 3.27 kali.

 

"Permintaan yang teguh ini menyerlahkan keyakinan yang meluas terhadap prospek pertumbuhan jangka panjang JPG. Kadar yang menggalakkan yang dicapai semasa terbitan Sukuk ini mencerminkan penarafan kredit AA1 kami dan menggariskan kepercayaan pelabur terhadap JPG sebagai peneraju dalam kemampanan, serta prestasi kukuh operasi dan pengurusan,” kata beliau.

 

Hasil daripada terbitan akan digunakan untuk tujuan patuh Syariah, termasuk pembiayaan semula pinjaman patuh syariah JPG sedia ada dan masa hadapan, modal kerja sokongan, pelaburan dan perbelanjaan modal serta menampung yuran dan perbelanjaan berkaitan penubuhan Program Sukuk Wakalah.

 

Distrukturkan berdasarkan prinsip Syariah Wakalah Bi Al-Istithmar, terbitan itu menandakan yang pertama di dunia Sukuk Berkaitan Kemampanan dalam sektor perladangan, dan juga Sukuk penarafan pertama di bawah Garis Panduan Sukuk Berkaitan Pelaburan Mampan dan Bertanggungjawab (SRI) oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

 

Sukuk menampilkan pelarasan sehala menaik kepada kadar keuntungannya yang dikaitkan dengan pencapaian sasaran prestasi kemampanan JPG yang telah ditetapkan.

 

Sasaran termasuk 50% keamatan karbon pengurangan (Skop 1 dan 2) berbanding garis dasar 2012, kebolehkesanan 100% kepada tandan buah segar (FFB) pembekal menjelang 2025 dan penggunaan air tahunan sebanyak 1.2 meter padu bagi setiap tan metrik BTS dan ke bawah.

 

Maybank Investment Bank bertindak sebagai Penasihat Utama Tunggal, Penasihat Penstrukturan Kemampanan Tunggal, Penyusun Utama Bersama dan Pengurus Utama Bersama untuk Terbitan Sukuk.

 

Sebagai Penasihat Penstrukturan Kemampanan Tunggal, Maybank Investment Bank telah menubuhkan Rangka Kerja Kemampanan Kewangan JPG, yang mengguna pakai prinsip dan garis panduan yang ditetapkan oleh Persatuan Pasaran Modal Antarabangsa (ICMA), Forum Pasaran Modal ASEAN, dan Suruhanjaya Sekuriti.

 

Ini juga merupakan rangka kerja bersepadu pertama oleh penerbit Malaysia. MARC Ratings bertindak sebagai pembekal pendapat pihak kedua, yang telah memberikan Penilaian Kesan Emas kepada Rangka Kerja Kemampanan Kewangan JPG, mengukuhkan komitmen JPG terhadap matlamat kemampanannya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif, Kumpulan Perbankan Pelaburan Maybank, Michael Oh-Lau berkata, minat pasaran yang kukuh semasa proses pembinaan buku mencerminkan kedudukan kewangan JPG yang teguh.

 

"Dibimbing oleh laluan Maybank untuk sektor minyak sawit, kami komited untuk membantu pemain pasaran mencapai sifar bersih pelepasan. Kami berusaha menjadi rakan peralihan pilihan di Malaysia dan di seluruh wilayah ASEAN. Secara kumulatif dari 2021 hingga pertengahan 2024, Kumpulan Maybank telah menggerakkan RM83.2 bilion dalam kewangan mampan, melebihi sasaran 2025 kami sebanyak RM80 bilion.” - DagangNews.com