Bank Islam, Nomura Asset Management bekerjasama memperluaskan penawaran produk patuh Syariah | DagangNews Skip to main content

Bank Islam, Nomura Asset Management bekerjasama memperluaskan penawaran produk patuh Syariah

Dari kiri, Mizan Masram, Ketua Pegawai Perniagaan Kumpulan - Perbankan Runcit Kumpulan Bank Islam; Datin Sarah Muttalib, Pengarah Pengurusan Kekayaan Bank Islam; Atsushi Ichii, Pengarah Nomura Asset Management Malaysia dan Leslie Yap, Pengarah Urusan Nomura Asset Malaysia semasa majlis memeterai MoU antara Bank Islam dan Nomura Asset Management di Kuala Lumpur hari ini.

KUALA LUMPUR 26 Sept - Bank Islam Malaysia Berhad (Bank Islam) telah memeterai kerjasama dengan Nomura Asset Management Malaysia (Nomura) sebagai rakan pengurus aset, menandakan kerjasama langsung pertama dengan firma pengurusan aset global. 

 

Kerjasama strategik ini memperluaskan penawaran produk patuh Syariah melalui enam produk pelaburan yang ditawarkan.

 

Dana berkenaan termasuk Dana Ekuiti Semikonduktor Syariah Global Nomura, Dana Ekuiti Lestari Syariah Global Nomura, Dana Pertumbuhan Strategik Syariah Global Nomura, Dana i-Income Nomura, Dana i-Cash Nomura, dan Dana i-Income Nomura 2.

 

Pengarah Pengurusan Kekayaan Bank Islam, Datin Sarah Muttalib berkata, sebagai sebuah bank yang memacu kemakmuran untuk semua, kami komited dalam menyediakan penyelesaian kewangan yang inovatif dan relevan untuk para pelanggan.

 

"Nomura selari dengan nilai-nilai Bank Islam dan terkenal dengan komitmennya terhadap kelestarian dan amalan beretika yang berasaskan prinsip Alam Sekitar, Sosial, dan Tadbir Urus (ESG). 

 

"Bersama-sama, kami berhasrat untuk menawarkan penyelesaian pelaburan inovatif yang memenuhi aspirasi kewangan pelanggan serta memberi sumbangan positif kepada masyarakat dan alam sekitar,” katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Leslie Yap, CFA, Pengarah Urusan Nomura Asset Management Malaysia Sdn. Bhd. yang juga Ketua Perniagaan Negara bagi Nomura di Malaysia berkata, bersama Bank Islam, Nomura memperluaskan capaiannya kepada pangkalan pelabur yang lebih luas.

 

Katanya, ini seiring dengan peningkatan permintaan terhadap dana patuh Syariah dan mampan dalam kalangan pelabur. 

 

"Sebagai rakan kerjasama yang ideal untuk mengagihkan dana kami, Bank Islam memiliki pengalaman yang luas dalam industri kewangan Islam serta rangkaian pengedaran yang kukuh,” katanya.

 

Bank Islam menawarkan perkhidmatan kewangan yang komprehensif, disesuaikan dengan keperluan pelbagai pelanggan. 

 

Portfolionya melangkaui Pelaburan Amanah Saham, termasuk dana patuh Syariah Nomura termasuk Perlindungan Takaful, Perancangan Harta Pusaka, Produk Pasaran Modal, dan lain-lain. 

 

Bank Islam juga memperkenalkan Perbankan Kekayaan Premier, yang direka khas untuk pelanggan yang mencari tahap kepakaran yang tinggi. 

 

Dengan perkhidmatan eksklusif ini, pelanggan akan mendapat manfaat daripada nasihat kewangan peribadi, perkhidmatan pelanggan yang cemerlang, serta sokongan khusus daripada pengurus hubungan yang semuanya bertujuan untuk membantu mereka mencapai matlamat kewangan mereka.

 

“Di Bank Islam, kami menyediakan pelbagai produk dan perkhidmatan kewangan yang direka khas untuk memenuhi keperluan pelanggan yang semakin berkembang, daripada pengumpulan kekayaan dan perancangan perlindungan kepada strategi persaraan. 

 

"Tawaran Pengurusan Kekayaan Islam kami, berteraskan konsep "Dari Buaian ke Akhirat," yang inklusif, memenuhi keperluan pelanggan Muslim dan bukan Islam. 

 

"Kami berdedikasi untuk meningkatkan peluang untuk pelabur tempatan dengan meluaskan akses kepada pilihan pelaburan patuh Syariah, memperkasakan mereka untuk membuat keputusan kewangan bermaklumat dan beretika. 

 

"Hubungi kami hari ini, dan kami akan memberikan panduan yang dikhususkan untuk membantu anda menelusuri landskap kewangan dan mencapai masa depan yang makmur untuk anda dan yang tersayang," tambah Sarah.

 

Menerusi kerjasama ini, dana patuh Syariah Nomura kini tersedia buat pelabur Malaysia melalui saluran agihan Bank Islam dan cawangannya di seluruh negara.  - DagangNews.com