Kossan keluar daripada kerugian, raih RM31.34 juta pada 2QFY24 didorong jualan tinggi | DagangNews Skip to main content

Kossan keluar daripada kerugian, raih RM31.34 juta pada 2QFY24 didorong jualan tinggi

Permintaan sarung tangan getah semakin stabil pasca pandemik. Gambar Kossan
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Kossan Rubber Industries Berhad mencatatkan untung bersih RM31.34 juta pada suku kedua tahun kewangan 2024 (2QFY24) berbanding rugi bersih RM3.3 juta pada suku tahun sama setahun sebelumnya.

 

Pengeluar sarung tangan dan produk teknikal getah itu berkata, pendapatan suku tahun berakhir 30 Jun itu pula berjumlah RM429.91 juta, meningkat 10.93% berbanding RM387.54 juta pada 2Q23.

 

Dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia, Kossan berkata, untuk suku kedua yang berakhir pada 30 Jun 2024, Kumpulan mencatatkan peningkatan hasil untuk semua bahagian.

 

"Pendapatan bahagian sarung tangan meningkat 11.76% kepada RM352.99 juta pada 2Q24 berbanding RM315.86 juta pada 2Q23. 

 

"Keuntungan sebelum cukai adalah RM22.08 juta pada 2Q24 berbanding kerugian sebelum cukai sebanyak RM12.07 juta pada 2Q23, disebabkan oleh volum jualan yang lebih tinggi dan kecekapan pengeluaran yang meningkat," katanya hari ini.

 

Menurut Kossan, pendapatan bahagian TRP pula meningkat sebanyak 4.39% kepada RM49.93 juta pada 2Q24 manakala pendapatan bahagian Clean-Room naik 13.12% kepada RM26.99 juta pada suku tersebut.

 

kos

 

Menyentuh mengenai prospek, Kossan berkata, industri sarung tangan dijangka menghadapi ketidakseimbangan bekalan-permintaan yang berterusan sepanjang FY2024, ditambah pula dengan tekanan pada harga jualan purata (ASP) daripada pesaing antarabangsa. 

 

Katanya, keadaan operasi yang mencabar ini akan dipengaruhi lagi oleh kenaikan kos bahan mentah dan gas asli selain gangguan logistik global yang berterusan dan kekurangan kontena, terutamanya disebabkan oleh Krisis Laut Merah.

 

"Walau bagaimanapun, prospek jangka panjang untuk permintaan sarung tangan kekal positif. Industri sarung tangan telah melalui perubahan ketara sejak tempoh pasca-pandemik, dengan corak permintaan semakin stabil. 

 

"Kestabilan ini disebabkan oleh pemulihan beransur-ansur dalam pesanan jualan, yang dipacu oleh pengurangan stok-pandemik, serta piawaian yang lebih ketat dan kesedaran kebersihan yang meningkat dalam sektor perubatan dan industri. 

 

"Selain itu, penggabungan industri dan penyesuaian kapasiti oleh pemain domestik utama, bersama dengan keluarnya peserta baru semasa pandemik, secara kolektif telah membantu mengurangkan situasi lebihan bekalan," jelasnya.

 

Menurut Kossan, Kumpulan tetap komited untuk memperkuatkan bahagian sarung tangan di tengah-tengah cabaran operasi ini dengan meningkatkan kecekapan kos.

 

"Ini akan dilakukan melalui mempercepatkan automasi, penyelesaian digital, latihan sumber manusia yang berterusan, dan memperbaiki sistem pengurusan. 

 

"Usaha-usaha ini telah menunjukkan hasil yang positif dan akan terus memperkuatkan daya saing Kumpulan apabila pasaran pulih," ujarnya. - DagangNews.com