Malaysia Building Society Bhd kini dikenali sebagai MBSB Bhd | DagangNews Skip to main content

Malaysia Building Society Bhd kini dikenali sebagai MBSB Bhd

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MBSB, Rafe Haneef.
Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Jun - Malaysia Building Society Bhd kini secara rasminya dikenali sebagai MBSB Bhd berkuat kuasa 12 Jun 2024 selepas resolusi itu diluluskan semasa Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) pada 6 Jun 2024.

 

Kumpulan itu dalam satu kenyataan berkata, selama 70 tahun, Malaysia Building Society Bhd telah menjadi penyumbang penting kepada industri perkhidmatan kewangan dan pembangunan ekonomi Malaysia.

 

Katanya,Malaysia Building Society Berhad telah menjadi penyumbang penting kepada industri perkhidmatan kewangan dan pembangunan ekonomi Malaysia.

 

"Evolusi daripada membina masyarakat kepada syarikat pegangan kewangan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA) bermula pada 2018 dengan pengambilalihan Asian Finance Bank, yang kemudiannya dijenamakan semula sebagai MBSB Bank Berhad (MBSB Bank).

 

"Perjalanan pertumbuhan syarikat diteruskan dengan pengambilalihan Malaysian Industrial Development Finance Berhad (MIDF) pada Oktober 2023 yang meluaskan lagi jangkauan pasarannya, beroperasi sebagai syarikat pegangan kewangan yang diperbesarkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (FSA), meliputi pengguna, komersial, pemborongan, dan pembangunan pembiayaan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Kumpulan itu berkata, menyedari perubahan itu, nama Malaysia Building Society Berhad tidak lagi menggambarkan dengan tepat landskap, skala dan cita-cita perniagaan semasa syarikat.

 

Katanya, penjenamaan semula kepada MBSB Berhad bukan sahaja sejajar dengan skop yang diperluas dan sesuai dengan persekitaran pasaran kontemporari tetapi juga memanfaatkan jenama kukuh yang dibina selama ini.

 

"Perubahan strategik ini merangkumi komitmen kami terhadap inovasi, pertumbuhan dan kehadiran pasaran sambil menghormati legasi kami," katanya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Rafe Haneef berkata, pihakya teruja untuk memperkenalkan nama baharu, MBSB Bhd, yang menandakan peristiwa penting dalam perjalanan syarikat kumpulan itu.

 

"Nama baharu itu mencerminkan komitmen kami terhadap inovasi, pertumbuhan, dan dedikasi kami untuk menyediakan produk dan perkhidmatan kewangan yang luar biasa kepada pelanggan," katanya. - DagangNews.com