Malaysia Rail Link bentuk syarikat operasi dengan CCCC China uruskan ECRL | DagangNews Skip to main content

Malaysia Rail Link bentuk syarikat operasi dengan CCCC China uruskan ECRL

KUALA LUMPUR 3 Julai - Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL), pemilik projek East Coast Rail Link (ECRL) bernilai RM50 bilion, akan membentuk syarikat operasi dengan kontraktor utama, China Communications Construction Co Ltd (CCCC), bagi menguruskan perkhidmatan kereta api.

 

Syarikat pengendali itu adalah hasil kontrak yang dirundingkan semula bertujuan berkongsi risiko operasi antara MRL dan CCCC bagi mengurangkan pendedahan kewangan kerajaan Malaysia, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke di sini hari ini.

 

"Kabinet telah memberi lampu hijau kepada penubuhan OpCo dalam mesyuarat minggu lepas," kata Loke semasa sesi Dewan Khas di Dewan Rakyat hari ini.

 

 

"Saya telah mengarahkan MRL untuk memuktamadkan perjanjian itu, yang akan ditandatangani pada Disember tahun ini, ” kata beliau.

 

MRL dan CCCC masing-masing akan menanggung 50% daripada risiko dalam OpCo jika perkhidmatan kereta api beroperasi pada tahap kerugian. Jika operasi terbukti menguntungkan, MRL akan menerima 80% daripada pendapatan dengan CCCC menerima baki 20%.

 

Projek sepanjang 665km itu melibatkan 59 terowong dan kerja-kerja pembinaan merangkumi Kelantan, Terengganu, Pahang dan Selangor.

 

Pembinaan dari Kota Bharu di Kelantan ke Gombak di Selangor dijangka siap pada penghujung 2026, manakala segmen dari Gombak ke Pelabuhan Klang di Selangor dijangka siap pada penghujung 2027, kata Loke.

 

Pada 19 Jun, Bernama melaporkan pembinaan berjalan lancar dan telah mencapai 67% siap. - DagangNews.com