Pelabuhan Klang di kedudukan ke-11 paling sibuk di dunia | DagangNews Skip to main content

Pelabuhan Klang di kedudukan ke-11 paling sibuk di dunia

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Pelabuhan terbesar di Asia Tenggara, Pelabuhan Klang yang terdiri daripada Northport dan Westports, melonjak dua kedudukan ke tempat ke-11 dalam ranking 2023, menjadikannya antara 100 pelabuhan kontena tersibuk teratas dunia, menurut Llyod's List.

 

Ia adalah salah satu daripada tujuh pelabuhan termasuk termasuk Dubai, Xiamen, Laem Chabang, Kaohsiung, Tangier Med dan Taicang  yang meningkat dalam kedudukan daripada tahun sebelumnya.

 

Seorang pemerhati pasaran meramalkan bahawa Pelabuhan Klang boleh menembusi kedudukan 10 teratas dalam tempoh satu hingga dua tahun akan datang.

 

"Prestasi Pelabuhan Klang telah bertambah baik sejak beberapa tahun kebelakangan ini disebabkan lokasi strategiknya di persimpangan laluan perkapalan utama yang menghubungkan Asia, Eropah dan Timur Tengah, menjadikannya hab pemindahan penghantaran serantau yang penting.

 

"Kami menjangkakan kayu balak, kereta, pukal cecair seperti lateks, minyak sawit dan kelapa serta produk petroleum akan kekal sebagai eksport utama Pelabuhan itu," katanya kepada Business Times.

 

Pada 2023, Pelabuhan Klang mengendalikan 14.06 juta unit bersamaan 20 kaki (TEU), menandakan peningkatan 6.3% daripada 13.22 juta TEU dicatatkan pada 2022.

 

Kontena import dan eksport tempatan meningkat sebanyak 8.4% kepada 6.16 juta TEU, berbanding 5.68 juta TEU pada tahun sebelumnya.

 

Pada separuh pertama tahun ini, Pelabuhan Klang menyaksikan pertumbuhan 5.6% tahun ke tahun dalam volum kontena, mencecah 8.4 juta TEU dan meramalkan pertumbuhan 5.5% untuk tahun penuh, dengan unjuran 14.83 juta TEU.

 

Pada hari Selasa, Kementerian Pengangkutan (MOT) berkata, pertumbuhan ini telah meningkatkan Pelabuhan Klang kepada salah satu daripada tiga hab pemindahan penghantaran terbesar di Asia, tidak termasuk China.

 

"Kenaikan Pelabuhan Klang dalam kedudukan menandakan pengaruh Malaysia yang semakin meningkat dalam perdagangan antarabangsa.

 

"Lokasi pelabuhan yang strategik, bersama-sama dengan dasar yang berkesan, pembangunan infrastruktur yang berterusan, dan pelaburan dalam teknologi termaju, telah menjadikannya hab yang semakin menarik untuk laluan perkapalan dan laluan perdagangan global," ujarnya. 

 

Memandang ke hadapan, MOT berkata Pelabuhan Klang menyasarkan untuk mencapai pencapaian yang lebih besar pada tahun-tahun akan datang.- DagangNews.com