Seng Fong di landasan terbaik manfaatkan perkembangan sektor automotif di China, India | DagangNews Skip to main content

Seng Fong di landasan terbaik manfaatkan perkembangan sektor automotif di China, India

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Sept - Seng Fong Holdings Bhd berada di landasan terbaik bagi memanfaatkan perkembangan segmen automotif yang menjanjikan di India dan China, disokong kehadiran pasarannya yang kukuh di kedua-dua wilayah.

 

Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research berkata, lebih 80% jualan kumpulan itu datang daripada pasaran automotif China dan India, meletakkan syarikat itu di kedudukan kukuh untuk mendapat manfaat daripada prospek positif dalam sektor ini.

 

"Sebagai pengeluar blok getah terkemuka di Malaysia dengan pendedahan kepada pasaran automotif China dan India, Seng Fong berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan prospek automotif yang menjanjikan di rantau ini.

 

"Kedua-dua negara dijangka menyaksikan pertumbuhan jumlah jualan kenderaan baharu dan berdaftar pada tahun-tahun akan datang, yang akan memberi kesan positif kepada permintaan tayar," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Untung bersih Seng Fong pada 4QFY24 melonjak lebih 5 kali ganda kepada RM16.4 juta

 

Terdahulu, hasil kumpulan bagi 4QFY24 juga meningkat kepada RM331.3 juta pada suku berkenaan berbanding RM238.8 juta pada 4QFY23

 

Peningkatan hasil daripada segmen pemprosesan didorong peningkatan jumlah jualan sebanyak 7,137 tan metrik atau 18.7% kepada RM45,239 tan metrik pada 4QFY24 serta kenaikan purata harga jualan sebanyak RM7,323 bagi setiap tan berbanding RM6,202 setiap tan pada 4QFY23.

 

Firma penyelidikan itu berkata, peningkatan bahagian kenderaan elektrik (EV) di pasaran India dan China berkemungkinan mempercepatkan kehausan tayar.

 

Tidak seperti kenderaan konvesnional, EV adalah lebih berat serta memiliki tork yang lebih kuat menjadikan tayar lebih cepat haus dan lusuh tayar yang dipercepatkan.

 

"Dengan potensi pertumbuhan yang ketara masih wujud dalam pasaran EV global, terutamanya pasaran di mana SFH mempunyai kehadiran, bahagian EV yang semakin meningkat ditetapkan untuk memendekkan purata tempoh haus tayar secara struktur, akhirnya mendorong permintaan yang lebih tinggi untuk blok getah.

 

"Kami mengunjurkan untung bersih teras kumpulan berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) yang dihormati sebanyak 12.3% daripada tahun kewangan 2025 (FY25) hingga FY27.

 

"Bagaimanapun, firma penyelidikan itu tidak menetapkan sebarang penilaian untuk kumpulan itu tetapi menetapkan harga sasaran (TP) RM1.51 sesaham," katanya.- DagangNews.com