Tupperware Brands dijangka fail kebankrapan seawal minggu ini, lapor Bloomberg | DagangNews Skip to main content

Tupperware Brands dijangka fail kebankrapan seawal minggu ini, lapor Bloomberg

Populariti bekas makanan Tupperware Brands meledak pada tahun 1950-an. Gambar Tupperware Brands

KUALA LUMPUR 17 Sept - Tupperware Brands dilaporkan sedang bersiap sedia untuk memfailkan pengisytiharan kebankrapan seawal minggu ini, menurut Bloomberg News semalam dengan memetik sumber yang mengetahui tentang rancangan tersebut.

 

Saham syarikat jatuh sebanyak 15.8% kepada 43 sen selepas penutupan dagangan, dengan penutupan keseluruhan menurun sebanyak 57%.

 

Ditubuhkan pada tahun 1946 oleh ahli kimia Earl Tupper, populariti syarikat ini meledak pada tahun 1950-an apabila wanita generasi pasca perang mengadakan "parti Tupperware" di rumah mereka untuk menjual bekas penyimpanan makanan sebagai salah satu cara memperkukuhkan kewangan.

 

 

Pandemik COVID-19 memberikan lonjakan dalam jualan dari keluarga yang tinggal di rumah, memasak lebih banyak dan menghasilkan banyak sisa makanan. 

 

Walau bagaimanapun, jualan telah menurun dalam beberapa suku terakhir apabila dunia dibuka semula.

 

Tupperware merancang untuk memohon perlindungan mahkamah selepas melanggar syarat hutangnya dan mendapatkan nasihat undang-undang dan kewangan, lapor Bloomberg News pada hari Isnin.

 

Persiapan kebankrapan ini mengikuti rundingan yang panjang antara Tupperware dan pemberi pinjamannya mengenai cara menguruskan lebih daripada $700 juta dalam hutang, menurut laporan tersebut.

 

Tupperware tidak segera memberikan maklum balas kepada permintaan Reuters untuk komen.

 

Pada bulan Mac, syarikat itu memberi amaran bahawa ia tidak pasti sama ada perniagaannya boleh diteruskan dan menghadapi kekurangan kecairan. - DagangNews.com