Mengurus produksi Mountain of Light Yusuf Islam | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 6 May 2021

Mengurus produksi Mountain of Light Yusuf Islam

 

PADA bulan September 2002, Yusuf Islam membuka ibu pejabat baru Mountain of Light di Dubai Media City. Ia adalah langkah yang bertujuan untuk meningkatkan kesediaan dan pengedaran produk syarikat di seluruh dunia Muslim, bermula dari Dubai.

 

Saya menjadi pengurus besar yang pertama untuk memastikan kejayaan Mountain of Light. Yusuf Islam yang juga pendidik Muslim Britain dan aktivis kemanusiaan melancarkan label rakaman pendidikan dan penerbitan buku Mountain of Light di Timur Tengah pada hari terakhir penggal persekolahan sebelum akhbar dan pelajar di salah sebuah sekolah swasta terkemuka di Dubai.

 

Saya turut bersama dengan Yusuf yang telah bersedia dengan banyak kerja selain kerja saya di DuTel, sebagai Ketua Pegawai Operasi.

 

Acara itu yang memaparkan ceramah kepada pelajar oleh Yusuf dan persembahan pendek oleh artis rakaman Afrika Selatan, Zain Bhikha, menyoroti album dan buku yang sama dengan 'A is for Allah' yang terkenal, salah satu daripada 20 album dan buku setakat ini dihasilkan oleh kumpulan Mountain of Light.

 

wainuiomata
                                                         Zain Bhikha

 

Saya sempat berkenalan dengan Zain Bhikha dan menjadi kawan baik.

 

Pembentangan itu menandakan edaran komersial rakaman dan buku Mountain of Light yang akan datang di Emiriah Arab Bersatu (UAE), dijadualkan bertepatan dengan cuti Idul Adha pada tahun 2003.

 

Rakaman dan buku akan tersedia melalui Virgin Megastores, Kedai Buku Magrudy dan kedai lain  dan semoga tersedia untuk pelajar di sekolah terpilih dengan harga diskaun istimewa.

 

 

Katalog The Mountain of Light juga merangkumi album kata-kata terlaris Yusuf Islam, Life of the Last Prophet serta beberapa album kompilasi termasuk Bismillah yang telah dikeluarkan, yang memperkenalkan bacaan dan lagu dari seluruh dunia yang menampilkan lagu-lagu oleh Yusuf Islam, Zain Bhikha, dari Malaysia kumpulan Raihan, penyanyi-penulis lagu Muslim Kanada, Dawud Wharnsby-Ali dan artis Muslim yang lain.

 

 

wainuiomata
Yusuf Islam memperagakan CD `The Life of The Last Prophet' hasil karya beliau.

 

Album-album tersebut menampilkan lagu-lagu suara sahaja dengan iringan percussion sekali-sekala. Edisi khas rakaman Mountain of Light tanpa latar belakang daff-drum juga tersedia untuk pendengar yang lebih suka mendengar pilihan tanpa muzik.

 

Bagi Yusuf Islam sebagai superstar rock Cat Stevens yang pada puncak karier muziknya menjual 40 juta album di seluruh dunia, rakaman Mountain of Light adalah kemuncak daripada komitmen selama 20 tahun untuk mendalami pendidikan Islam, yang telah menghasilkan penubuhan kerajaan British pertama menyokong sekolah Islam di Britain.

 

Dengan dua buah sekolah di Britain, Yusuf juga pengerusi International Board of Educational Research & Resources atau IBERR.

 

 

iberr

 

Pengetua sekolah terkemuka dari UAE dan Qatar serta anggota IBERR bertemu di Dubai Knowledge Village pada waktu yang sama untuk membincangkan cabaran baru yang dihadapi para pendidik dan pengembangan kurikulum dan sumber Sekolah Islam Antarabangsa yang standard berdasarkan prinsip Islam. Nilai-nilai untuk terus meningkatkan bilangan sekolah Islam yang ditubuhkan di sini dan di luar negara.

 

"Sekarang lebih dari sebelumnya, kesukaran dan pilihan besar menimpa umat Islam di seluruh dunia," kata Yusuf Islam.

 

"Sebagai pendidik yang bertanggungjawab, kita perlu mempersiapkan anak-anak di sekolah kita hari ini agar mereka cukup mampu menghadapi cabaran masa depan yang semakin meningkat.

 

“Kita harus memastikan bahawa kita mengajar anak-anak kita bukan hanya pengetahuan  tetapi kita juga mengembangkan pengetahuan mereka dengan tegas," tambahnya.

 

Mesyuarat itu juga membincangkan perkembangan profesional guru, penubuhan pusat sumber, potensi rangkaian Internet dan penyelidikan lebih lanjut.

 

Pada pertemuan itu, pengetua membincangkan mengenai cabaran yang mereka hadapi selepas peristiwa 11 September, dan mengenal pasti keperluan dan mekanisme kurikulum melalui di mana mereka dapat berkongsi amalan terbaik dan bekerjasama untuk merealisasikan matlamat melahirkan umat Islam yang seimbang yang akan memahami akar pemikiran Islam dan kaitan globalnya untuk memberi kesan kepada dunia.

 

 

wainuiomata
Keratan akhbar melaporkan aktiviti International Board of Educational Research & Resources.

 

 

IBERR mewakili teras para pendidik antarabangsa yang komited untuk melaksanakan objektif Persidangan Dunia Pertama mengenai Pendidikan Islam yang diadakan di Mekah pada tahun 1977.

 

Misi IBERR adalah untuk memajukan pendidikan di seluruh dunia untuk meningkatkan generasi umat Islam yang komited dan seimbang pada masa depan melalui penyelidikan, pengembangan, memulakan dan menyebarkan contoh terbaik amalan dan sumber pendidikan.

 

IBERR, melalui rangkaian globalnya yang terdiri dari beberapa ratus sekolah di Amerika Syarikat, UK, Afrika Selatan, Kanada, Australia dan negara-negara lain, terlibat dalam beberapa inisiatif penyelidikan.

 

Rancangannya termasuk membantu sekolah menangani tuntutan akademik dan budaya ibu bapa terutama di pasaran pilihan pendidikan yang semakin meningkat yang ditawarkan di UAE.

 

"Tantangannya sekarang adalah untuk menyediakan kurikulum yang lebih sesuai untuk sekolah-sekolah Islam yang mencapai keseimbangan antara kaedah pendidikan moden dan warisan ilmiah Islam yang kaya," kata Dr Abdalla Idris Ali, mantan presiden Persatuan Islam Amerika Utara dan anggota pengasas IBERR.

 

 

scania
                                                             Dr Abdalla Idris Ali

 

"Knowledge Village dengan senang hati menyokong inisiatif pendidikan IBERR yang luar biasa," kata Dr Abdulla AI Karam, Pengarah Knowledge Village yang juga kawan baik saya sewaktu di Dubai Internet City.

 

Inisiatif ini telah berlaku hampir 20 tahun lalu dengan sekarang isu pendidikan dalam epidemik COVID-19 mengganggu persekolahan.

 

Sekolah sekejap buka sekejap tutup menyukarkan guru-guru dengan penutupan sekolah kerap berlaku.

 

Apalagi Kementerian Pendidikan (KPM) membuat ketetapan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) akan dilaksanakan selepas cuti perayaan Aidilfitri bermula 16 Mei sehingga 28 Mei ini.

 

 

wainuiomata

 

Ini dilaksanakan selama tempoh 10 hari sebelum cuti penggal persekolahan yang akan bermula 28 Mei ini.

 

Dalam pada itu jumlah jangkitan COVID-19 melibatkan kluster pendidikan masih kecil berbanding jangkitan dalam negara secara keseluruhan.

 

Mungkin ada baiknya pihak KPM bertemu IBERR untuk menyatukan kurikulum dan bersama menghadapi pandemik yang terus mencengkam.

 

Terpulang kepada pihak yang diamanahkan dan bertanggungjawab dengan pendidikan sekolah. Kebetulan ketiga-tiga anak saya duduk di Dubai dan tiada seorang pun boleh berbahasa Melayu standard walaupun ayahnya seorang sasterawan!

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

BACA JUGA WAINUIOMATA : Aktif gerakan reformasi 1999, TV3 buang kerja!!!

dan

Polis SB cam penyokong reformasi di Dubai

Dr Othman Yeop beritahu, Dr Mahathir akan datang melawat Dubai

Gergawi tanya : Are you on the take?

Sheikh al Maktoum bagi tugasan mendadak

Terpaksa masuk penjara Dubai bersama Cat Stevens

Pegang 2 jawatan serentak di Dubai, serta uruskan Cat Stevens

Orang Luar Pertama Menjejak Kaki ke Pulau Palma Dubai

 

 

 

Portfolio Tags